Personbilar stod för skatteintäkter på totalt 4 000 miljarder kronor inom EU per år, enligt en ny genomgång som branschorganisationen ACEA gjort. Det är tre procent mer än förra året.
Men granskningen visar att det är stora skillnader mellan olika länder. Jämfört med många andra länder får staten bara in drygt hälften så stora skatteintäkter från en svensk bil jämfört med exempelvis en belgisk.
Den totala skatteintäkten för en genomsnittlig svensk bil ligger på motsvarande 15 787 kr per år. Högst skattetryck har Belgien med 32 240 kr per bil. Även Österrike, Finland och Danmark har en hög skatteintäkt per bil. Lägst skatteintäkt per bil har Grekland och Spanien.
Beräkningen tar hänsyn till hela ägandet, från moms och ”malusskatt” för nya bilar till bränsleskatt och årlig fordonsskatt för befintliga bilar i vagnparken.
– Intäkterna borde användas till att finansiera den laddinfrastruktur som vi nu är i stort behov av för att tillgodose marknaden för elektrifierade bilar som ökar snabbt, säger Eric-Mark Huitema, chef för ACEA.
Belgien: 32 240 kr
Österrike: 27 091 kr
Finland: 25 518 kr
Irland: 24 658 kr
Danmark: 22 767 kr
Nederländerna: 21 825 kr
Tyskland: 19 853 kr
Frankrike: 19 327 kr
Italien: 17 466 kr
Sverige: 15 787 kr
Portugal: 15 453 kr
Grekland: 12 784 kr
Spanien: 10 801 kr
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.