Crossovern kryssar in i svenska bilfloran i oktober.
Kia XCeed parkerar i C-segmentet och sägs vara ett sportigare alternativ till en traditionell suv med sin coupéform. Bilen är den fjärde karossvarianten av Ceed, som sedan tidigare finns som femdörrars halvkombi, familjekombin Sportswagon och ProCeed som är en så kallad "shooting brake".
Axelavståndet är detsamma som i de andra Ceedvarianterna: 2,65 meter. Bilen är drygt 4,4 meter lång och 1,8 meter bred och rullar på 18-tumshjul. Hydrauliska returdämpelement i de främre stötdämparna ska enligt Kia göra att styrningen blir mer responsiv, att ojämnheter filtreras bort och bilen upplevs som stabil på vägen.
426 liter får plats i bagageutrymmet och bakre ryggstöden kan fällas 40/20/40. Köpare kan få gula detaljer på interiören, något som är unikt för XCeed.
Kia XCeed kommer till Sverige i oktober, då med motoralternativet 1,4 T-GDi: en bensinare på 140 hästkrafter kopplad till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. I början av 2020 kommer också XCeed som laddhybrid.
Diskutera: Vad tycker du om Kia XCeed?
Kia XCeed kommer till Sverige i oktober, då med motoralternativet 1,4 T-GDi: en bensinare på 140 hästkrafter kopplad till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. I början av 2020 kommer också XCeed som laddhybrid.
Diskutera: Vad tycker du om Kia XCeed?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.