Den eldrivna versionen av småsuven kan fås med räckvidd på 30 eller 47 mil.
Hyundai Kona Electric, som elbilen heter, kommer att finnas med två batterialternativ: Ett större och ett lite mindre litiumpolymerbatteri. Kapaciteten i det större batteriet är 64 kilowattimmar och enligt den nya körcykeln WLTP uppskattas räckvidden till 47 mil. Elmotorn kopplad till framhjulen producerar 204 hästkrafter och 395 Newtonmeter. Det mindre batteriet har en kapacitet på 39 kilowattimmar och kan ta bilen uppemot 30 mil på en laddning. Det här drivlinealternativet producerar 135 hästkrafter och 395 Newtonmeter.
Med 100 kilowatts snabbladdare fylls batteriet till 80 procent på mindre än en timme. Bilens inbyggda laddare, som används för att omvandla elnätets växelström till den likström som batteriet vill ha, är på 7,2 kW. Om en laddstation kan leverera en sådan effekt tar det 9 timmar och 40 minuter att ladda det stora batteriet från tomt till fullt. Motsvarande laddtid för det mindre batterialternativet är 6 timmar och 10 minuter. Bilen kan också laddas via ett vanligt vägguttag men räkna med dubbelt så lång laddtid om uttaget är avsäkrat med 16 A (3,7 kW) eller ännu längre med 10 A (2,3 kW).
Kona Electric skiljer sig designmässigt från vanliga Kona bland annat i den slutna fronten utan grill. Här sitter också laddluckan till sladden. Med laddkabeln på plats rymmer bagageutrymmet 332 liter.
Med 100 kilowatts snabbladdare fylls batteriet till 80 procent på mindre än en timme. Bilens inbyggda laddare, som används för att omvandla elnätets växelström till den likström som batteriet vill ha, är på 7,2 kW. Om en laddstation kan leverera en sådan effekt tar det 9 timmar och 40 minuter att ladda det stora batteriet från tomt till fullt. Motsvarande laddtid för det mindre batterialternativet är 6 timmar och 10 minuter. Bilen kan också laddas via ett vanligt vägguttag men räkna med dubbelt så lång laddtid om uttaget är avsäkrat med 16 A (3,7 kW) eller ännu längre med 10 A (2,3 kW).
Kona Electric skiljer sig designmässigt från vanliga Kona bland annat i den slutna fronten utan grill. Här sitter också laddluckan till sladden. Med laddkabeln på plats rymmer bagageutrymmet 332 liter.
I förarmiljön finns ingen växelspak, utan körläge väljs istället via knappar i mittkonsolen och framför föraren visas mätinstrument och information i ett digitalt kluster på en 7-tums skärm.
Sedan tidigare har vi fått reda på att Kona Electric lanseras till hösten. Det finns inga prisuppgifter än.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Kona Electric?
Sedan tidigare har vi fått reda på att Kona Electric lanseras till hösten. Det finns inga prisuppgifter än.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Kona Electric?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.