Det kan skilja flera hundralappar på en körlektion beroende på vilken trafikskola man väljer. Det visar Transportstyrelsens granskning.
Transportstyrelsen har jämfört minutpriser på körlektioner vid trafikskolor runtom i Sveriges län. Mest förmånligt är det att ta körkort i Skåne, där ligger minutpriset på en körlektion på 8,75 kronor. Dyrast körlektioner bedrivs i Jönköping – här ligger minuttaxan på 18 kronor, alltså dubbelt så högt som i Skåne. Snittpriset i landet för en körlektion är 12 kronor per minut.
– Överlag tycker jag att det är en homogen bransch, om man ser till prisbilden. Visst finns det ytterligheter och jag tror vi hade förväntat oss en större prisspridning för körlektioner, säger Thomas Fahlander, utredare på Transportstyrelsen.
När det gäller introduktionsutbildning till körkort är Jönköping återigen dyrast: Här är snittpriset 556 kronor medan det i Skåne ligger på 285 kronor. I genomsnitt kostar en introduktionsutbildning 386 kronor i Sverige.
– Den stora skillnaden kan till viss del förklaras med att en del av utbildarna erbjuder till exempel handledarbok, övningskörningsskylt, syntest och fika i introduktionsutbildningen, säger Thomas Fahlander.
Diskutera: Vad kostade det för dig att ta körkort?
– Överlag tycker jag att det är en homogen bransch, om man ser till prisbilden. Visst finns det ytterligheter och jag tror vi hade förväntat oss en större prisspridning för körlektioner, säger Thomas Fahlander, utredare på Transportstyrelsen.
När det gäller introduktionsutbildning till körkort är Jönköping återigen dyrast: Här är snittpriset 556 kronor medan det i Skåne ligger på 285 kronor. I genomsnitt kostar en introduktionsutbildning 386 kronor i Sverige.
– Den stora skillnaden kan till viss del förklaras med att en del av utbildarna erbjuder till exempel handledarbok, övningskörningsskylt, syntest och fika i introduktionsutbildningen, säger Thomas Fahlander.
Diskutera: Vad kostade det för dig att ta körkort?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
" det är en homogen bransch, om man ser till prisbilden"
Jag tycker att siffrorna pekar på motsatsen! Över 200% skillnad är knappast homogena priser...
mitt körkort kostade ca 1000:- i Malmö 1974.
12:70:-/minut i centrala Stockholm. Men det som kändes mest var de lektioner som jag tog för att upprätthålla körvanan fram tills en ledig uppkörningstid infann sig. jag hade inte tillgång till privatlektioner, så allt var tyvärr tvunget att kosta. Det var det värt, men just de körlektionerna, de tåg- och bussbiljetterna, och de väntetiderna på tåg och busstationer, de kändes lite extra. Just körskola och pris, var lättare att själv välja och därför mer acceptabelt som omkostnad.
Cash is King. Dem bra är dyra men att körkortet är garanterat på en hyfsat kort vända, dem billiga ser till att suga på karamellen.
Det är min erfarenhet av vår sk eminenta trafik politik, pengar, pengar.
Timpriset säger inte allt. Totalpriset är det intressanta.
Jag har övningskört mycket med barn och barnbarn i kombination med att de gått på trafikskola.
Det krävs mycket körning för att allt sitter i ryggmärgen. Man ska inte behöva Fundera på hur man gör en undanväjning. Det skall ske instinktivt.
"Man ska inte behöva Fundera på hur man gör en undanväjning"
Jag hoppas du menar inbromsning ;)
Dubbelpost
Jag menar både undanväjning och inbromsning. Ibland är det bästa att trampa ner gasen och köra ifrån situationen.
Det blir inte dyrt om man pluggar och lyssnar på läraren. Ta 8 lektioner och du betalar 500 kr mer i Jönköping, att resa till en ”billigare” stad med mat och annat som behövs gör att du i slutändan ändå hamnar på samma kostnad OM! Du inte är en av dem som kräver 30 körlektioner eller mer, men då bör du inte ha körkort.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.