För första gången är den busigare M-femman fyrhjulsdriven – när föraren så önskar.
Tyska biltillverkaren BMW har offentliggjort prestandabilen M5, en sedan baserad på nya 5-serien. För första gången är den fyrhjulsdriven och det ska vara en specialutvecklad sådan, kallad M xDrive. Som standard driver M5 på alla fyra hjulen men det går att ställa in 2WD-läge, vilket ger ”100 % bakhjulsdrivet beteende där förarens egen skicklighet sätter gränsen”, enligt BMW.
Motorn är en 4,4 liters biturbo V8. Nya turboaggregat, laddluftkylning och högre bränsleinsprutningstryck ger både högre vridmoment och effekt än föregångaren. Effekten är 600 hästkrafter och 750 Newtonmeter. Detta gör att 0-100 km/h kan avverkas på 3,4 sekunder. Toppfarten är elektroniskt spärrad till 250 km/h men kan låsas upp till 305 km/h med ett tillvalspaket. Kraften skickas genom en åttastegad M Steptronic automatisk växellåda. Föraren kan också växla manuellt med hjälp av paddlar på ratten eller växelväljaren på mittkonsolen.
Tak i kolfiber och motorhuv i aluminium har sänkt vikten jämfört med förra M5. I standardutförandet har bilen M compound-bromsar med blålackade bromsok. Känner du istället att guld är din kulör går det att få bilen med kolfiberkeramiska bromsar och guldlackade bromsok.
Från och med september i år går det att beställa en M5, men köpare behöver ge sig till tåls till våren 2018 innan bilarna levereras. Svenska priser är inte klara men i Tyskland kostar M5 från 117.900 Euro, motsvarande drygt 1.125.000 svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om BMW M5?
Diskutera: Vad tycker du om BMW M5?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.