Nästa artikel
Här är BMW i8 Roadster
Nyheter

Här är BMW i8 Roadster

Publicerad 30 november 2017
Nu är det möjligt att åka taklöst med sladd i en tvåsitsig plug-in hybridsportbil från tyska biltillverkaren.
BMW har offentliggjort nya i8 Roadster, tillsammans med en uppdaterad variant med tak och 2+2 sittplatser, kallad i8 Coupé.

Roadstern har en elektriskt fällbar sufflet som kan fällas upp eller ner på 15 sekunder i hastigheter upp till 50 kilometer i timmen. Bilen är byggd i lättviktsmaterial och väger 1595 kilo tack vare chassimodul i aluminium samt passagerarcell i kolfiber. De ramlösa saxdörrarna är även de tillverkade i kolfiber.

I både Coupén och Roadstern finns ett litiumjonbatteri med energikapacitet på 11,6 kWh. Det gör att elmotorn på framaxeln har en styrka på 143 hästkrafter och bilen kan köras i el-läge i hastigheter upp till 120 kilometer i timmen. Fullt laddad sägs Roadstern ha en eldriven räckvidd på 5,3 mil och Coupén når 5,5 mil uteslutande på el. I vanligt vägguttag tar laddningen 4,5 timmar, med laddbox tankas batteriet fullt på under tre timmar.

 
Elmotorn får assistans av en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter. Den driver bakhjulen och utvecklar 231 hästkrafter. Plussar man ihop effekt från elmotor och förbränningsmotor blir resultatet 374 hästkrafter att hålla tillgodo med. Det gör att Coupén spurtar från 0 till 100 kilometer i timmen på 4,4 sekunder och Roadstern gör samma resa på 4,6 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 kilometer i timmen.  

Bilarna är standardutrustade med adaptiva chassit Dynamic Damper Control, samt 20-tums lättmetallfälgar. Nya i8 Roadster och uppdaterade i8 Coupé börjar säljas i maj 2018. Svenska priserna startar på 1.630.000 kronor för Roadstern och 1.475.000 kronor för Coupén.  
 
Diskutera: Vad tycker du om BMW i8 Roadster och Coupé?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.