Audi A7 Sportback h-tron concept 2014.
Audi A7 Sportback h-tron är produktionsklara bilen som blandar hybridteknik och bränsleceller.
Här är första informationen om Audis första vätgasdrivna bränslecellsbil. Audi A7 Sportback h-tron drivs av två elmotorer som gör bilen fyrhjulsdriven med ett system som Audi kallar e-quattro. Elmotorernas effekt är 170kW och de presterar ett vridmoment på 540 Nm, 0–100 ska gå på 7,9 sekunder och toppfarten är 180 km/tim.
Strömmen till elmotorerna produceras av vätgasdrivna bränsleceller vars enda avgaser är vattenånga. Audi A7 Sportback h-tron har fyra vätgastankar placerade under lastgolvet, framför bilens bakaxel . Med dessa fyllda tar bilen sig 50 mil enligt Audi, bilen har även samma plug in-hybridteknik som i Audi A3 e-tron. Det gör att ett 8,8 kWh-batteri kan laddas upp under körning eller via ett vägguttag för att ge bilen ytterligare fem mils räckvidd.
Bilen är en uppvisning av vad Audi kan göra med sin bränslecellsteknik och någon produktion av Audi A7 Sportback h-tron är inte beslutad i nuläget.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A7 Sportback h-tron?
Strömmen till elmotorerna produceras av vätgasdrivna bränsleceller vars enda avgaser är vattenånga. Audi A7 Sportback h-tron har fyra vätgastankar placerade under lastgolvet, framför bilens bakaxel . Med dessa fyllda tar bilen sig 50 mil enligt Audi, bilen har även samma plug in-hybridteknik som i Audi A3 e-tron. Det gör att ett 8,8 kWh-batteri kan laddas upp under körning eller via ett vägguttag för att ge bilen ytterligare fem mils räckvidd.
Bilen är en uppvisning av vad Audi kan göra med sin bränslecellsteknik och någon produktion av Audi A7 Sportback h-tron är inte beslutad i nuläget.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A7 Sportback h-tron?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Otroligt spännande! Puritanerna kan säkert komma på nackdelar med detta system också men det ger en fingervisning om vilket jobb det läggs på alternativen nu hos de stora biltillverkarna. Snart kanske oljeshejkernas storhetstid är över och vi inte behöver oroa oss för att oljekällorna sinar.
Vem tror på riktigt att inte biltillverkarna och shejkerna sitter i samma båt? I vanlig ordning är detta bara ännu en av tillverkarna som gärna vill säga: Titta vad vi kan! ( vi vill bara inte tillverka den )
Är detta framtiden?
Och vätgasproduktion har inget med fossila drivmedel att göra - eller ? Det är nog snarare de fossila drivmedelsproducenterna som vill fokusera på vätgas och bränsleceller för att försöka dölja de fossila drivmedlen och att därmed framstå som "miljövänligare" via vätgas, bränsleceller och sen eldrift... Fast det är ett antal steg däremellan så den totala verkningsgraden för de fossila drivmedlen som ofta är basen i vätgasen är nog inte alltför hög...
Mistro, det är ett ganska dyrbart sätt att tala om det, det är ju inte bara en ritning som är presenterad precis. Att shejkerna hållit emot innan är ju ganska uppenbart med tanke på vilka bilfabriker de är delägare i men det börjar bli lite svettigt för dem att vara överallt nu. Lite infrastrukturförändring och styrelsebeslut så kan snöbollen komma i rullning. Jag tycker det är otroligt spännande i alla fall.
Pi, den gamla sanningen gäller fortfarande, "Rom byggdes inte på en dag". Oavsett hur det är idag med vätgasproduktion så utvecklas allt hela tiden. Framtiden pågår ju alltid...
...och det finns säkert fortfarande många som också tror på jultomten...
Pi, vätgas framställs inte av fossila bränslen utan man spjälkar vatten och får vätgas och syre.
Vad har biltillverkarna med oljeschekjerna att göra? De köper lite smörjolja och 10 liter bensin per bil som lämnar fabriken. Annars ligger väl biltillverkarnas öde i konsumenternas händer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.