Förutom sportchassit, som ska förbättra vägegenskaperna och körupplevelsen, så får R-varianterna av S90 och V90 en ny front och nya fälgar som ger bilarna ett sportigare utseende. På insidan är det bland annat specialratt, pedaler och skålade sportstolar som skiljer från standardmodellerna.
–R-Design tillför extrem prestanda till våra eleganta herrgårdsvagns- och sedanmodeller i 90-serien genom en vinnande kombination av sportigare och mer dynamiska köregenskaper och stylingdetaljer som tydligt signalerar att det här är bilar med hög prestanda, säger Björn Annwall, Senior Vice President Marketing Sales and Customer Service på Volvo Cars.
Diskutera: Vad tycker du om S90/V90 R-design?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag gör tummen upp!!
Var fick ni/Volvo "högprestanda" ifrån? "Tilltufflade" är en bättre beskrivning. :o)
Milkylainen: jag reagerade mot "högprestanda": motoreffekten tror jag är mindre än 10hk mer än STD,
Jag råkar också ha en BMW - som jag är mycket nöjd med - efter smärre justeringar. Den har bra effekt, trottelrespons, bromsdosering, styrprecision och mycket bra 8-vxl automat med möjlighet till manuell, I läge Sport få jag dessutom ännu bättre styrkänsla, fastare chassi och snabbare gasrespons.
Man får vad man betalar för.
Milky
M5?
Det finns kritik också på Teknikens Världs hemsida efter att de skrivit "extrem" prestanda.
Volvo har kontaktat TV och sagt att det var felformulerat - det skall vara "spetsprestanda"!?
Vi Bilägare? 5 hk?
R som i Rohypnol?
Sportprestanda !! Till jobbet t/r, dagis t/r, köpcentret t/r och helgbesöket hor föräldrar t/r .... Sportprestanda är nog mer för att få grannen att höja på ögonbrynen.
Okay, okay, det är kanske inte extrema prestanda - vem som nu verkligen behöver det på våra vanliga vägar.
Hur som helst är detta fortfarande en mycket smakfull anrättning. Här har framförallt Mercedes mycket att lära när det gäller harmoni och sammanhållna linjer. Ta bara deras vilsekomna kromlist längs bilsidan, ditslängd och så som den hamnade fick det bli.
Den bittra sanningen är väl att ingen bil i den här storleken erbjuder nån gocartkänsla direkt. De kan imponera med kraft och grepp, men storleken och vikten är svårt att komma ifrån.
Tycker Volvon är riktigt snygg i R-designutförande. Enda som inte riktigt funkar imho är inredningen. Den är snygg i den mer lyxiga designen i de vanliga bilarna, med trä och grej. I helsvart var det inte lika snyggt. Instrumentbrädan har noll sportighet i designen.
Håller för övrigt med Milkylainen - bara för att det är tyskt är det inte bra. Audi får ju tex jämt kritik för att de är för hårda till ingen nytta alls. Rätt komiskt - vill minnas att de hade både Sportchassie + och Sportchassie ++ till RS6 :P Helt jävla stum :D
BMWs bromsar ÄR jäkligt touchy. Inbjuder till aktiv körning av en "noob" som mig, men skulle man ta ut den på bana hade man nog stört sig på att det var allt eller inget i princip. Kan vara att min var automat? Otäck i höga hastigheter var den med konstigt nog. Där borde dock en 5-serie vara bättre då den är längre.
Tjalle: Jag har en s.k. "högprestanda/körglädje" BMW. Vilket uselt jädrans åk det är. 5:an är som att navigera en jädrans pråm. Usel trottelrespons och gasprogression. Usel modulation i bromsar. Dålig styrkänsla och vinglig bil. Dags att glömma det där. Tyskbilar ger inte automatiskt mer "prestanda" eller "körglädje" för att de är Tyska.
Jag tror inte ett dugg på att en modern Volvo är automatiskt sämre för att det är en "Volvo".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.