Sasha Selipanov börjar tjänsten som designchef på Koenigsegg i höst. Efter examen från Art Center College of Design I Kalifornien, USA, fick han jobb på Volkswagen 2005.
Sedan fortsatte yrkesbanan hos Lamborghini 2010 där han hjälpte till att ta fram Huracan. 2014 blev han värvad av Bugatti och ansvarade för den yttre formgivningen av Bugatti Chiron.
– Det här är en dröm som blir sann. Jag har följt Koenigsegg i flera år och är ett stort fan av företagets fria och engagemang för innovation. Jag är hedrad att erbjuda min livslånga passion för sportbilar till Koenigsegg, säger Sasha Selipanov i ett uttalande på biltillverkarens hemsida.
Diskutera: Vad tycker du om Koenigseggs senaste värvning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bugatti Chiron är inte vacker. Koenigseggs bilar är rackarns så mycket snyggare. Så vad blir resultatet av denne herres insatser?
Oroande.
Sasha har säkert utmärkta kvalifikationer för jobbet. Men jag förstår inte fullt ut vad utbildning inom design kan ge. Antingen har man "det" eller inte. Hur kan man annars förklara att vissa bilar är bara konstiga och fula, har inte designern sett det? Ett exempel på riktigt usel design är förra generationen av Ford Focus. Eller strålkastarna på förra generationen av BMW 1-serie.Linjerna är bara konstiga. Det vänder sig i magen. Fronten på Lexus beror dock på inte dålig design. Den är gjord med flit för att se helt gräslig ut, enligt principen "det enda som betyder något är att den syns". Att sedan sådana bilar säljs också visar bara på att alla köpare inte heller har öga för design.
@PutteFnask
Instämmer! Aston Martin DBS Superleggera är riktigt fin! Styrka kombinerad med exklusivitet, snarare än vulgaritet. "You can never have too much power" :)
Varför söker inte ni jobb som bildesigners, ni tycks ju veta exakt hur snygga bilar ska se ut? :)
Coolt och grattis Koenigsegg! Christian von Koenigsegg är en riktig superentreprenör som vi gärna har flera av i Sverige.
Jag tycker faktiskt att Bugattin ser snygg och grym ut.
Men de snyggaste bilarna hittar man faktiskt i England och i viss mån i Italien (Alfa Romeo).
Men Renaults senaste modeller är lyckade, Mazdas likaså. Snackar vi supersportbilar tycker jag att Ferrari blivit för överdrivna och Lamborghini ligger bättre till.
Men allt detta är endast smaksaker.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.