Nästa artikel
Halverad förbrukning med lufthybrid
Nyheter

Halverad förbrukning med lufthybrid

Publicerad 3 februari 2011 (uppdaterad 7 februari 2011)
Bilens bränsleförbrukning kan halveras om bromsenergin sparas som tryckluft. Det enligt forskare vid Lunds tekniska högskola.

Genom att ta tillvara på energin som uppstår när man trycker på bromsen kan man kapa bilens bränsleförbrukning rejält.
 
Forskare vid Lunds tekniska högskola menar att så kallade lufthybrider kan spara bromsenergin i form av tryckluft som senare kan användas som extra kraft vid start. Energin komprimeras i cylindrarna och sparas i en lufttank som är ansluten till motorn.

Tekniken har störst potential vid långsam och ryckig stadstrafik, enligt tester med en encylindrig dieselmotor kan 48 procent av bromsenergin återanvändas.

Med en realistisk körcykel från stadsbussar i New York har forskarna uppmätt en minskad förbrukning på hela 60 procent.

– Tekniken är fullt realistisk, säger Per Tunestål, forskare i förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola, som menar att tekniken kan dyka upp i produktionsbilar inom en inte alltför lång framtid.

Billig teknik
Per Tunestål har redan kontaktats av en icke namngiven indisk fordonstillverkare som är intresserad av tekniken med lufthybrider.

Elmotorer tar tillvara på bromsenergin enligt samma princip, men driver då en generator som laddar batterierna. Per Tunestål menar att tekniken med lufthybrider tar mindre plats, lufttanken kan till och med placeras i ett hålrum i ramen, och kräver inga dyra material.

Tekniken har sitt ursprung i forskning av Ford i början av 1990-talet, men projektet lades på is. Nu bedrivs forskning i Schweiz, Frankrike och i Sverige. Nästa steg är att prova tekniken i en större, flercylindrig motor.
 
Diskutera: Vad tycker du om forskningen kring lufthybrider?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-03 12:50
bilfreak (ej verifierad)

Kanon!Synd att det inte har kommigt tidigare.Testa vidare och in med det i bilarna snarast!Väldigt intressant teknik!

#2 • Uppdaterat: 2011-02-03 12:58
saabnisse

Det är ju precis detta som Chrysler testar.
De har hydraulik som arbetsmedium.
http://www.vibilagare.se/node/29893

#3 • Uppdaterat: 2011-02-03 13:02
Roy J

Hos de testade cyklerna (de var alltså flera) ligger genomsnittsförbrukningen på omkring 30 % - och det är inte dåligt!
Jag tror mig ha förstått tekniken någorlunda, och den är enkel och sannolikt pålitlig.
Pneumatik har hamnat lite i skymundan av all elektronik, men här finns mycket att forska kring och vidareutveckla.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-03 14:27
Vis (ej verifierad)

Här finns en intressant motor
http://www.scuderiengine.com/

#5 • Uppdaterat: 2011-02-03 16:09
Roy J

Följ gärna länken från Vis!
Den motorn får motorn från Lund att verka endast halvfärdig.
Scuderimotorn kan köras på olika bränslen och idén med separerad kompression och förbränning med mellanliggande trycktank ger stora anpassningsmöjligheter.
På ett sätt kan man tycka att det här sättet att dela upp arbetet mellan cylindrar kräver dubbelt så många cylindrar - men arbetstakterna kommer lika tätt som i en tvåtaktare, så det är inte fallet.
Principen har sina termodynamiska nackdelar, men de går lätt att komma runt med det nytänkande som Scuderi tillfört - bl a genom att antända bränsleblandningen EFTER att kolven passerat övre dödpunkten.
Klart intressant motor som definitvt verkar värd att satsa på!
På köpet får man Lundmotorns fördel.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-03 17:55
Björn Ohlsson (ej verifierad)

Om man komprimerar luft så stiger ju temperaturen på den komprimerade luften. Den värmen representerar det mesta av energin som behövs för att komprimera luft. Den kyls sedan och värmen förloras. Det blir inte mycket energi kvar att driva bilen med. Jag är lite skeptisk till detta, om man säger så.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-03 21:23
Börje bilokunnig

Häftigt. Varje gång man bromsar bränner man soppa. Luft är ju väldigt smart.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-03 22:12
PREVIA

En fördel är att man slipper tyngden från batterierna.
I Priusen tillvaratar man 81,5 % av bromsenergin och kan få tillbaka 66,6 % för framdrivning av bilen som det står i texten här.
about 81.5 percent of the motion energy is regenerated into the battery. And about 66.6 percent of battery energy gets converted into energy of motion for an acceleration.
Och så lipper man byta bromsbelägg, ibland under bilens hela livslängd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.