Birger Höök är direktör vid Trafikregistret. Varför höjs avgiften för vägtrafikregistret med 51 procent? Och vad görs med pengarna?
Vägtrafikregisteravgiften höjs från 43 kronor per år till 65 kronor per år.
Hur motiverar ni en höjning med 22 kronor?
- Vi sätter den här avgiften så att den ska kunna ligga still under en längre tidsperiod, säger Birger Höök, direktör vid Trafikregistret.
- Under de senaste åren har vi gått med förlust och nu måste vi kompensera för det.
Har du någon förståelse för att folk reagerar när ni höjer priset med 51 procent?
- Jo, jag förstår att det låter mycket i procent med men tittar man i absoluta tal så är avgiften fortfarande låg i Sverige.
- I Finland kostar vägtrafikregisteravgiften närmare 100 kronor och det finns länder där det kostar upp mot 1 000 kronor per år.
Det finns nästan åtta miljoner registrerade fordon, det innebär att Trafikregistret nu får 160 miljoner extra i kassan, vad ska ni göra med pengarna?
- Fler och fler använder sig av vägtrafikregistret. Förra året hade vi 420 miljoner transaktioner i registret. Det gör att våra IT-kostnader blir allt högre.
- När vi får nya uppdrag innebär det också att systemet måste byggas om och sånt kostar pengar. Till exempel har det nu bestämts att miljöbilarna ska undantas från fordonsskatt i fem år. Nu måste vi bygga in en funktion för detta i registret.
Kan vi vänta oss ytterligare höjningar framöver?
- Min ambition är att vi nu har hittat en prisnivå som håller under några år men exakt hur länge beror på vilka nya pålagor vi får.
- Ju mer vi måste gå in och ändra i systemet, desto större kostnader får vi och desto snabbare måste vi höja igen.
Hur motiverar ni en höjning med 22 kronor?
- Vi sätter den här avgiften så att den ska kunna ligga still under en längre tidsperiod, säger Birger Höök, direktör vid Trafikregistret.
- Under de senaste åren har vi gått med förlust och nu måste vi kompensera för det.
Har du någon förståelse för att folk reagerar när ni höjer priset med 51 procent?
- Jo, jag förstår att det låter mycket i procent med men tittar man i absoluta tal så är avgiften fortfarande låg i Sverige.
- I Finland kostar vägtrafikregisteravgiften närmare 100 kronor och det finns länder där det kostar upp mot 1 000 kronor per år.
Det finns nästan åtta miljoner registrerade fordon, det innebär att Trafikregistret nu får 160 miljoner extra i kassan, vad ska ni göra med pengarna?
- Fler och fler använder sig av vägtrafikregistret. Förra året hade vi 420 miljoner transaktioner i registret. Det gör att våra IT-kostnader blir allt högre.
- När vi får nya uppdrag innebär det också att systemet måste byggas om och sånt kostar pengar. Till exempel har det nu bestämts att miljöbilarna ska undantas från fordonsskatt i fem år. Nu måste vi bygga in en funktion för detta i registret.
Kan vi vänta oss ytterligare höjningar framöver?
- Min ambition är att vi nu har hittat en prisnivå som håller under några år men exakt hur länge beror på vilka nya pålagor vi får.
- Ju mer vi måste gå in och ändra i systemet, desto större kostnader får vi och desto snabbare måste vi höja igen.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det verkar som att vartän BH kommer, så skapar han nya avgifter... :/
Vägskatt som erläggs, har väl BH inte ens hört talas om, eller....?
En gammal skolkamrat faktiskt...
Agerade som en sann Byråkrat redan i 15-årsåldern.
Ränderna går aldrig ur..
Ett ytterst genomskinligt argument, tycker jag. Ingen ska inbilla mig att man höjer extra för att inte "behöva" höja på "länge". Hur låg tidsperiod då? En vecka? Ett år? Tio år? Det är i och för sig inte en stor höjning i kronor sett, men det är heller inte den enda höjningen vi bilägare mjölkas på.
Känns som om "vi övriga" är med och subventionerar miljöbilarna. Det är ju inte kundens fel att den nya bilen inte är miljöcertifierad. Själv kan jag inte köpa en miljöcertifierad bil på grund av att det inte finns en miljöcertifierad bil som klarar mina krav som jag har på bil på grund av mitt handikapp. Och vad gäller avgifterna i övriga länder så måste man väl, om man ska jämföra, ta med hela bilden med bilägarna skattekostnader gentemot respektive stat. Hur är det till exempel, och framför allt, med alla bilskatterna i övrigt? Bensinskatt? Dieselskatt? Moms? o.s.v.
Registerhållningsavgiften, när den infördes, var utlovad som en engångssumma? Då vet vi ju hur lång en evighet är inom politiken. Långsiktighet är nog bara en vecka om ens det. Det verkar som om minnet hos vederbörande är i analogi med en guldfisks, vilket en del påstår är fem minuter....
Innehar 4st fordon x 65:- =260Kr, inser ni inte själva
för den här avgiften är horibelt, när ni har Datorer?
När en ägare ska bli belastad, flera gånger ?
Som sagt ni har Datorer,dra in på Tjänstemän!
Kan ni inte knäcka, oss fordonsägare med fler
AVGIFTER!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.