…Ulf Perbo, vice VD för bilbranschens organisation Bil Sweden. Hur går försäljningen av dieselbilar i Sverige?
- Den slår hela tiden nya rekord. Egentligen har de ekonomiska förutsättningarna varit gynnsamma för dieselmotorerna under ganska lång tid nu. Många kör så pass långt att en diesel skulle bli lönsam. Att konsumenterna har vaknat först nu, tror jag beror på att dieselns rykte har förbättras. Folk har fått klart för sig att dieslarna inte längre är tröga och bullriga. Dessutom har den moderna reningstekniken medfört att de inte heller längre är något hot mot hälsa och miljö.
I budgeten så föreslår regeringen att skatten på dieselbränslet ska höjas med 55 öre per liter samtidigt som den årliga fordonsskatten för dieselbilar sänks med 284 kronor per år. Hur kommer det att påverka försäljningen?
- Det kommer nog inte att bli så stora förändringarna. Även i fortsättningen kommer brytpunkten för när dieseln blir lönsam att ligga strax under 1500 mil per år. Ã-kningen av andelen dieselbilar kommer att fortsätta.
Vid årsskiften försvinner också partikelfilterrabatten på 6 000 kronor. Vad tror du det leder till?
- Det innebär en liten försämring av ekonomin för de som köper en diesel men den behöver inte bli så stor försämring. Regeringen föreslår samtidigt att den årliga skatten sänks med 200 kronor per år för dieslar som inregistreras efter den 1 januari 2008.
Idag finns att antal dieselmodeller som inte tas in till Sverige eftersom dem saknar partikelfilter och därmed har bedömts vara svårsålda hos oss. Tror du antalet orenade dieselmotorer kommer att öka?
- Det är möjligt att det kommer in några modeller utan partikelfilter men det kommer inte att bli många och de kommer inte att bli några storsäljare. De kommer att få så mycket negativ publicitet så jag tror vi kommer att få se samma utveckling som för ESP. Numer går det nästan inte att sälja nya bilar som inte är utrustade med antisladdsystem.
Finns det risk för att fler dieselbilar utan partikelfilter skulle kunna dra igång en ny miljödebatt som skulle kunna vara skadlig för dieselns rykte?
- Det är möjligt men dieselmotorer utan partikelfilter kommer bara att bli en parantes. I och med Euro V, de nya europeiska utsläppskrav som börjar gälla år 2009, krävs partikelrening för att bilen överhuvudtaget ska få säljas i Europa. Om inte förr så kommer då de orenade motorerna att fasas ut automatiskt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.