Nästa artikel
Hälften av reparationerna får anmärkningar
Nyheter

Hälften av reparationerna får anmärkningar

Publicerad 27 mars 2017 (uppdaterad 27 mars 2017)
Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har under de senaste tre åren granskat 2 100 reparationer på verkstäder i Sverige. Hälften fick anmärkningar.
Undersökningen som pågått under 2014, 2015 och 2016 har gjorts genom att TFF gjort stickprover på 80 verkstäder runt om i Sverige. Kontrollerna är gjorda både på pågående och avslutade reparationer. De 80 verkstäderna står för cirka 40 procent av försäkringsbranschens skadereparationer.

– Drygt 53 procent av bilreparationerna fick anmärkningar 2014. Vi såg en viss förbättring 2015 då andelen var drygt 42 procent, men under 2016 ser vi tyvärr en tydlig återgång till sämre siffror. Omkring 48 procent av reparationerna fick anmärkningar förra året och de flesta beror på rent slarv, säger Anders Edvardsson, projektledare hos branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som samordnar insatsen.

Anders Edvardsson säger också att eftersom projektet avslöjat ett så omfattande slarv så kommer undersökningen inte avslutas nu som planerat utan i stället fortsätta i ytterligare tre år. Under de kommande tre åren kommer dessutom antalet kontroller att öka, i synnerhet hos de verkstäder som fått många anmärkningar.

– Den verkstad som hade bäst resultat under hela treårsperioden var Göteborgs Lackcenter i Västra Frölunda. De hade anmärkningar på 16 procent av de kontrollerade reparationerna. I den andra änden av skalan finns verkstäder som har anmärkningar på upp till 77 procent av de kontrollerade reparationerna, säger Anders Edvardsson.

Diskutera: Har du varit med om slarviga reparationer på verkstad?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-27 13:04
Mattse

Hur kan försäkringsbolagen fortsätta att anlita verkstäderna om de har så hög andel anmärkningar? Redan 2014 borde de ringt några klockor när 53% fick anmärkningar. Men närå, ingenting hände och allt fortsatte som vanligt. Känns som att det är väldigt mycket svågerpolitik mellan verkstäder och försäkringsbolag.

#2 • Uppdaterat: 2017-03-27 13:51
Tvärnit

Kan också bero på att nivån hos bilägare sjunkit i och med slit o släng samhället där allt färre har intresse av gripbar teknik och utförande, de vet inte vad som är bra o dåligt och de bryr sig inte heller.
Intresse org med media följer med över till miljö o gadgets just därför att det finns så många som kan prata sig het över en mobil men fane mig inte laga en punktering på cykeln.

#3 • Uppdaterat: 2017-03-27 16:08
Hundter

Har servat mina bila sedan 1976 på Bil& Motorservice i Genarp och aldrig haft en enda anmärkning!!
Det kallar jag för bilverkstad det!!
J.Hundt
Genarp

#4 • Uppdaterat: 2017-03-27 16:10
Hundter

Har servat mina bilar sedan 1976 på Bil&Motorservice i Genarp och aldrig haft en enda anmärkning!!
Det kallar jag för bilverkstad det!!
J.Hundt
Genarp

#5 • Uppdaterat: 2017-03-27 16:32
trasten

Jag tolkar det som att undersökningen gäller plåt och lackverkstäder. Lite oklart där.

#6 • Uppdaterat: 2017-03-28 11:15
Axelman

Hittade en colaburk inklämd bakom en drivaxel i motorrummet. Kul. Inte. Upptäckte en fusklagning på sparklådan som uppkommit efter service av bilen. De skadade den utan att berätta. Kul. Inte.

#7 • Uppdaterat: 2017-03-28 15:10
107Carlsson

Bilia gjorde en snygg rep av min förra Volvo när den blivit klämd av en lastbil. Inte bara den skadan utan en av mig själv åstadkommen rejäl repa åkte med i reparationen!
För en del år sedan hade jag en Audi som var inne på service och blev påbackad av en lastbil på verkstaden så dom var tvungna att fixa motorhuven. När jag skulle hämta bilen var lacken apelsinskalsknottrig så det blev backjobb. När jag åter skulle hämta bilen såg jag en bula på motorhuven så jag hämtade verkmästarn och när han öppnade huven visade det sig att mekanikern tydligen även justerat lyset för på luftfiltret låg plastkåpan som ska sitta bakpå strålkastaren och sen hade han hade tydligen bara slängt igen huven. Har inte haft nån Audi sen dess, men jag fick i alla fall en gratis lånebil under de veckor denna cirkus pågick.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-28 21:34
Uky

I en bil jag köpte låg en kvarglömd Torx-mejsel.

I en annan hade jag som tilläggsarbete beställt montering av dragkrok. I stället för att dra kabeln till släpvagnskontakten genom den gummibricka som fanns förberedd hade idi**en dragit kabeln genom luftutsläppet (en radda gummiflärpar som skall spärra reflux om exvis takluckan är öppen). Den styrbox som skulle sniffa bakljus/bromsljus/blinkers var bara "inknökad" med någon sorts bitumenmassa inne vid plåten. Den hade dessutom lossnat. Kablaget låg som ett skatbo. Orkade inte klaga utan drog om kablaget själv. När jag lyfte ur reservdäcket hittade jag en ganska dyr och fin polygrip. Den behöll jag utan minsta samvetskval.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-29 17:09
trasten

Grundproblemet är att ingen vill bli mekaniker längre. Yrkesskolorna stänger och ungarna satsar på något annat. Man tvingas fylla platserna med outbildat folk. Man saknar 5000 mekaniker och värre kommer det att bli.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.