Nästa artikel
Hälften nära att somna bakom ratten
Nyheter

Hälften nära att somna bakom ratten

Publicerad 9 april 2013 (uppdaterad 9 april 2013)
46 procent av svenskarna har varit nära att somna när de har kört bil. Sju procent har somnat bakom ratten, två procent har kört av vägen.

Trötthet bedöms vara en stor trafikfara och kan vara minst lika farligt som att köra rattfull. Ändå är trötthet ingenting som hindrar svenska bilförare att ge sig ut på vägarna, visar en ny undersökning som Snabbasvar.se har genomfört på uppdrag av däck- och bilservicekedjan Vianor.

Undersökningen visar att så många som 46 procent har varit nära att slumra till flera gånger när de har kört bil. Dessutom har sju procent av förarna faktiskt somnat bakom ratten. Fem procent av alla som svarat på undersökningen har somnat utan att det hänt någonting, medan två procent har kört av vägen på grund av trötthet.

Enligt Vianor svarade en man från norra Mellansverige att han kan hålla sig vaken oavsett hur trött han är. En kvinna från de södra delarna av landet svarade att hon aldrig kört trött igen efter att hon varit nära på att somna en gång.

Många försöker att hålla sig vakna genom att lyssna på musik i bilen. Två av tre lyssnar på radio i bilen, medan sju procent lyssnar på streamad musik, till exempel via Spotify. 12 procent lyssnar på CD-skivor.

1 000 svenskar har svart på undersökningen som är genomförd med ett representativt urval av befolkningen.

Diskutera: Har du varit nära att somna när du kört bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-09 10:18
däckoscar

Måste tyvärr erkänna att jag tillhör de där 2 procenten.Det hände visserligen redan 1967, men ändå. Inget jag är speciellt stolt över. Numera stannar jag när jag känner mig lite trött och tar en powernap.Det brukar göra susen, hellre hem en kvart senare än inte alls. + att man kan förstöra för medtrafikanter. Jag skäms fortfarande över den där lördagsnatten i juli 1967. Men OBS, ingen alkohol var inblandad.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-09 10:35
Leif Larsson (ej verifierad)

Om man somnar bakom ratten, så räknas det som vårdlöshet i trafik.
Vet att en del säger att de värjde för vilt , räv,rådjur, älg, vad du vill, när de somnat och åkt ut i geografin.
För att med den förklaringen slippa en bot, om/när polisen kommer.

(Jag har ,än så länge, klarat mig från att somna bakom ratten)

#3 • Uppdaterat: 2013-04-09 17:06
simonwaa

Inte somnat bakom ratten men kan dela med mig av dom tips jag har för dom som blir trötta.
1: Drick kaffe och vatten, stanna INTE och pissa.
Försök sova pissnödig
2: Dra AC på kallt och klä av dig.
Fryser man så är de nästan omöjligt att somna.
3. Ta taxi,

#4 • Uppdaterat: 2013-04-09 18:05
Roy J

På 80-talet åkte jag varje sommar upp till Kall i Norrland (där man ser den vackra sidan av Åreskutan istället för kalhygget med slalombackarna). En resa på 70 mil från Stockholm räknat. Åkte även upp till Mora emellanåt. Det slog aldrig fel. Efter 20 mil kom en trötthet som inte var värre än att den faktiskt försvann efter några mil till. Sen var man van vid långkörning och åtminstone vid ett tillfälle körde jag över 50 mil i sträck i tät dimma utan att känna mig trött.

Vid ett par tillfällen har jag känt mig så trött att jag fått mikroblackouter på högst någon sekund. Om inte förr så är det då man kör åt sidan och sover lite, tar en promenad, dricker Cola eller nåt annat med koffein innan man fortsätter.
Att tro att man kan hålla emot är nonsens och direkt farligt. "Jag har bara ett par mil kvar" är en tanke bara att glömma.

Känner en person som åtminstone vid två tillfällen vaknat i bilen sittande bakom ratten och upptäckt att omvärlden var gulfärgad. Han befann sig i ett av Skånes rapsfält där han alltså kört av vägen.
Vid ett annat tillfälle vaknade han bland fruktträd inne på en tomt. Han hade lyckats missa alla träden.
Vid ytterligare ett tillfälle var jag faktiskt på plats när han inte dök upp på nattkröken som han borde. Vi åkte ut hans runda bakvägen (han nattjobbade alltså) och hittade bilen stående på en raksträcka vid vägkanten med motor och lyse igång. Själv sov han bakom ratten, men hade haft sinnesnärvaro nog att inse situationen att först placera sig som han gjort.
Det kan tilläggas att han sällan körde helt nykter... (Det var dessvärre ingenting jag kunde påverka.)

#5 • Uppdaterat: 2013-04-09 18:08
Meph

Japp, jag har också somnat en gång för ca 10 år sedan. Körde på motorväg med släpkärra och skulle köra 25 mil.. Tråkigt som fasen och långsamt gick det och lite sömn hade jag också fått (allt skedde i jobbet) vaknade till med ett ryck när bilen passerade den "taggade" vita linjen till höger om bilen.. Hade inte linjen varit taggad hade jag nog inte vaknat... Mitt tips är att inta mycket koffein. Jag kan inte lyssna på musik, det blir lite för enformigt.. Radio är bra.. Jag kör ca 4000 mil / år och har så gjort de senaste 10 åren.

Sammanfattning av detta som gäller för mig.. Jag blir tröttare ju enformigare körningen är. Ju långsammare jag kör desto tröttare blir jag. Min slutsats är alltså att när hastigheterna sänks i sverige så ökar olycksrisken pga trötta och uttråkade förare. Vem somnar på autobahn? Inte jag i all fall! Ju snabbare jag kör desto mer vaken och allert håller jag mig. 120 mil på en dag är inga problem i Tyskland för mig.. Däremot 60-70 mil i sverige är en pina!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.