När de första Volvobilarna med trevägskatalysator och
lambdasond kom till Kalifornien tog representanter för myndigheterna en
av bilarna, körde till Capitolium i Washington där kongressen samlas,
och ställde frågan: "Varför kan inte amerikanska tillverkare när lilla
Volvo kan?"
Året var 1976. Då hade
bilbranschen under sex år levt med vetskapen om att de amerikanska
lagkraven på avgasrening skulle skärpas radikalt enligt 1970 års "Clean
Air Act". Volvo utsåg Stephen Wallman till ansvarig för
emissionsutveckling, ett projekt som snabbt växte och kom att omfatta
ett 60-tal personer.
- Vi arbetade med tre eller fyra
olika lösningar men insåg ganska snart att detta var den uppenbart
bästa. Emissionsvärdena var bäst liksom körbarheten och
bränsleförbrukningen, berättar Stephen Wallman.
Systemet
typgodkändes och det tog bara några år innan hela bilbranschen kopierat
lösningen. Men det dröjde fram till 1989 innan Sverige lagstiftade
kring utsläppsnivåer och lambdasonden blev obligatorisk.
Stephen är numer pensionerad men följer med stort intresse utvecklingen av alternativa bränslen.
-
Tyvärr för bilindustrin har jag svårt att se en gemensam lösning. Ett
så standardiserat bränsle som bensin och diesel finns inte. Även om
alla skulle enas om ett alternativ så finns inte samma råvaror att
tillgå i Norrland, södra Frankrike och Tropikerna. Det är en stor
utmaning för branschen.
I mitten
av februari tilldelades Stephen Wallman Clarence von Rosen-medaljen i
guld av Kungliga Automobil Klubben för sina banbrytande miljöinsatser
på Volvo Personvagnar.
Ålder: 65
Familj: Fru och utflugna barn
Bor: I Göteborg
Utbildning: Teknologie licentiat med maskininriktning på Chalmers Tekniska Högskola
År på Volvo: 1/9 1968 till 31/12 2002, bland annat som ansvarig för emissionsutveckling, drivlinechef och ansvarig för Komplett Vagn
Andra miljöinsatser på Volvo: Bland annat delaktig i Volvo Personvagnars satsningar på gas-, hybrid-, el och metanolbilar
Kör idag: En Volvo V70 Flexifuel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.