Nästa artikel
Google flyttar in i Volvo XC40 som elbil
Nyheter

Google flyttar in i Volvo XC40 som elbil

Publicerad 9 oktober 2019 (uppdaterad 9 oktober 2019)
Dessutom kan bilarnas mjukvara uppdateras på distans, precis som Tesla.
Teknikföretaget Googles mjukvara Android blir grunden i infotainmentsystemet på eldrivna Volvo XC40, som har premiär nästa vecka. Google fick uppdraget att förnya Volvos nuvarande system Sensus och resultatet är operativsystemet Android Automotive som är inbyggt i bilen.

Bland annat kan man via Google Assistant röststyra klimatanläggning, be att få höra musik via appar som Spotify, eller få hjälp att navigera till önskat ställe med Google Maps. 

Systemet är integrerat med mobilappen Volvo OnCall där man kan övervaka bilstatus på distans. En annan sak som kan göras på distans är uppdatering av bilens mjukvara, så kallad Over-the-Air (OTA)-uppdateringar, där föraren slipper åka in till verkstan. Det är första gången Volvo väljer att göra så på någon av sina bilar, som bekant har funktionen funnits länge hos elbilstillverkaren Teslas modeller.
 
Sedan tidigare vet vi att XC40 BEV får en ny och mer avancerad plattform för förarassistans, ADAS. Bilen kommer också att skilja sig utseendemässigt från andra XC40, med annan design på fronten och möjlighet till extra lastmöjlighet under motorhuven i den så kallade "frunken". 

XC40 som batteribil visas upp i Los Angeles den 16 oktober och Vi Bilägare kommer att vara på plats för avtäckandet. 

Diskutera: Tror du att Volvo XC40 som elbil kommer att bli en framgång?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-10-09 13:03
K_Klabbe

Bra med en biltillverkare som insett att det finns andra som gör mjukvara bättre.

#2 • Uppdaterat: 2019-10-09 13:28
Styggavargen

Som bil tror jag XC40 inte blir en framgång, dyr och kort räckvidd. Dock kommer nog modellen säljas som företags bil.

#3 • Uppdaterat: 2019-10-09 14:18
saabnisse

Tider som när folk stod i kö för att teckna kontrakt på en 444 är nog förbi för alltid får vi hoppas, men nog kommer det fortfarande sanna Volvonördar att okritiskt välja denna modell före någon annan.
Men nu är det ju ett helt annat konkurrensläge och allt fler elbilar dyker upp så det blir tufft att hävda sig oavsett märke!

#4 • Uppdaterat: 2019-10-09 15:00
stonebreaker

Over-the-Air-uppdateringar .. se fram emot appar med buggfixar till förbannelse pga dåligt ingenjörsarbete, likadant med smart-TV (Android), krångel i det oändliga ... sådant hör inte hemma i en bil!

#5 • Uppdaterat: 2019-10-09 15:11
K_Klabbe

stonebreaker, alternativet är nog inte fungerande appar, utan inga appar alls. Just för att det inte går att utveckla till varenda biltillverkares system/varje biltillverkare har inte resurser att utveckla allt till sitt eget system.

#6 • Uppdaterat: 2019-10-09 15:13
K_Klabbe

saabnisse, jag håller med om att formatet på bilen inte kommer ge något rekord i låg elförbrukning på denna. Däremot så är nog efterfrågan fortfarande otroligt mycket större än tillgången på elbilar så de kommer säkert sälja varenda de kan tillverka. Frågan är hur många det blir.

#7 • Uppdaterat: 2019-10-09 22:22
Axa

Android, nej tack.

#8 • Uppdaterat: 2019-10-10 06:44
Grosser

Positivt med Android i bilen tycker jag i alla fall.

#9 • Uppdaterat: 2019-10-10 12:00
Henrik M

GRP: På vilket sätt är analoga mätare bättre? Med digitalt kan du ju själv välja om du vill ha analog visning av det digitala eller om du vill ha det "digitalt" med mer information.

#a • Uppdaterat: 2019-10-15 08:12
wacom59

Jag är mer orolig för säkerhetsbristerna i Android. Att använda ett operativsystem i bilen som man på bred front ifrågasätter pga säkerhetsproblem känns sådär. Så länge det bara är i infotainmentsystemet så är väl riskerna lägre, men vad händer längre fram? Känns som all ny teknink kommer utan säkerhet först och sen kommer problemen. Men,hoppas jag har fel. https://techworld.idg.se/2.2524/1.724568/android-foretag-sakerhet

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.