Efter att ha fått se den både som banbil och koncept är den till slut här som gatlegal produktionsbil, racingderiverade GTI TCR.
Det senaste Golf-utförandet är namngett efter tävlingsserien TCR för standardvagnar. Den har sitt ursprung i en banbil Volkswagen presenterade för tre år sedan, men nu gatlegal och mer exklusiv än Performance-utförandet. 2-liters TSI-motorn levererar 290 hästkrafter och är matchad med en sjustegad dubbelkopplingslåda.
Detta möjliggör en toppfart om 260 km/h, men det är valbart - normalt är toppfarten 250 km/h, och 0-100 km/h går på 5,6 sekunder. Standardutrustningen inkluderar differentialbroms på framaxeln (till skillnad från R är TCR framhjulsdriven), valbara körprofiler, sportsäten med mikrofiberdesign och sportratt.
Detta möjliggör en toppfart om 260 km/h, men det är valbart - normalt är toppfarten 250 km/h, och 0-100 km/h går på 5,6 sekunder. Standardutrustningen inkluderar differentialbroms på framaxeln (till skillnad från R är TCR framhjulsdriven), valbara körprofiler, sportsäten med mikrofiberdesign och sportratt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vill ha - NU!
Ingen VAG (bedrägeri märket glöm inte det) bil här mer!
Helt klart blir man sugen på en sån bil.
Hm, tar hellre en Cupra. Billigare med bättre prestanda och 4wd, i övrigt samma utrustning.
Eller Cupra R, ännu bättre och fortfarande billigare än ovan Golf.
Ska man ha dragkrok och köra fort på MQB plattformen så är det fortfarande bara Octavia RS eller vanliga GTI som gäller.
Säkert kompetent, men det finns onekligen konkurrenter.
Fula fälgar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.