Tyska bilägarföreningen ADAC har testat hur säkra de vanligaste cabrioleterna är när de voltar. "Förbättringspotential" blev slutsatsen, även om två av de fyra fick bra betyg.
ADAC valde ut de fyra vanligaste cabrioleterna i Tyskland och voltade dem i 50 km/h med hjälp av sin testkatapult . Opel Cascada och Renault Mégane fick betyget ”bra”. I båda bilarna hade passagerarna i baksätet riktigt bra skydd och A-stolpen deformerades så pass lite att ”överlevnadsutrymmet” fortfarande var tillräckligt även i framsätet.
Peugeot 308 fick mellanbetyget ”tillfredsställande”. Peugeot tappade poäng i testet på grund av att bältesspännarna var för mjuka vilket gjorde att testdockornas huvuden fick för mycket kontakt med asfalten.
Sämst i testet var VW Golf som fick nöja sig med betyget ”tillräcklig”. Bland annat så deformerades A-stolpen så pass mycket att föraren och passageraren i framsätet slog huvudet i asfalten rejält. Även här var bältesspännarna för dåliga och även testdockan i baksätet skrapade huvudet i vägen.
ADAC menar att alla bilarna har förbättringspotential. I första hand med förstärkta A-stolpar men också med djupare sittställning och bättre bältesspännare. De rekommenderar också cabrioletägarna att välja en så djup sittposition som möjligt och att särskilt tänka på att huvudet inte får sticka upp för högt.
Källa: ADAC
Diskutera: Hur kan säkerheten i cabrioleter förbättras?
Peugeot 308 fick mellanbetyget ”tillfredsställande”. Peugeot tappade poäng i testet på grund av att bältesspännarna var för mjuka vilket gjorde att testdockornas huvuden fick för mycket kontakt med asfalten.
Sämst i testet var VW Golf som fick nöja sig med betyget ”tillräcklig”. Bland annat så deformerades A-stolpen så pass mycket att föraren och passageraren i framsätet slog huvudet i asfalten rejält. Även här var bältesspännarna för dåliga och även testdockan i baksätet skrapade huvudet i vägen.
ADAC menar att alla bilarna har förbättringspotential. I första hand med förstärkta A-stolpar men också med djupare sittställning och bättre bältesspännare. De rekommenderar också cabrioletägarna att välja en så djup sittposition som möjligt och att särskilt tänka på att huvudet inte får sticka upp för högt.
Källa: ADAC
Diskutera: Hur kan säkerheten i cabrioleter förbättras?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det klart att VW fick betyget "Tillräckligt" trots att huvuden slog i marken ???? Det var ju en tysk bil i en tysk undersökning, undrar om de menar att man ska ha hjälm på sig eller hur skadad blir man inte om man har en bil över sig och slår huvudet i asfalt ?
Jag har aldrig trott på säkerheten i cab. Självklart om huvudet sticker upp ovan för en tänkt linje mellan vindrutas ram och störtbågen bak så kommer huvudet att slå i marken. Här borde det till en kroppslängdsrekommendation. Även om personer hamnar under linjen så kan glapp och slack sträckas ut och terrängen där bilen hamnar på taket behöver ju inte heller vara slät. Det behövs inte överlevnadsutrymmre för övriga kroppen om huvudet dänger i asfalten ordentligt. Dessutom hasar bilarna liggandes upp och ner. En nacke som utsätts för det får lätt allvarliga skador.
Jag förstår inte varför man inte bygger störtbågar som skjuts upp ordentligt. De bör i varje fall gå en halvmeter ovan huvuden.
Egentligen borde det vara hjälmkrav i cabbar.
Om huvudet överhuvudtaget (ursäkta vitsen) når asfalten så är det rakt åt helvete, så inte ens Peggan borde vara godkänd.
Mycket intressant ämne.
Efter att ha tittat på originaltestet på film kan jag inte hålla med resultatet riktigt.
Ju mer upprättstående en vindrutan är desto lättare är det att få den att ta tryck eftersom kraften överförs till golvet i en rakare linje.
Omvänt en väldigt tillbakasvept elegant vindruta kräver extrema förstärkningar för att inte tryckas ihop eftersom kraften måste överföras i vinkel.
Megane har för stor deformering av vindrutan medan Peugeot med sin väldigt uppstående ruta som gör bilen ganska ful att se på, i gengäld gör det lätt att få den att stå emot tryck, men faller på dåliga säten och bältessträckare.
Lika illa, skulle inte hålla någon för bättre än den andre här.
VW förnekar sig inte, vindrutan blir nästan platt trots rätt uppstående form som Peugeot, det visar att man byggt en vek och svag bil som alla VW - tillverka billigt - sälj dyrt, en mycket dålig biltillverkare.
Golfen borde faktiskt förbjudas för trafik, så dåligt är resultatet.
Dessa tre bilar är relativt små och lätta, nästa bil testvinnaren (som den kallas i originaltexten) Opel Cascada är betydligt större och tyngre vilket utsätter vindruta och vältskydd för mycket högre tryck än de andra.
Cascada har också en extremt tillbakasvept elegant vindruta som hade passat i en sportbil, mycket svårt att få en sådan att stå emot tryck, trots det är den nästan oskadad, ett lätt böjt hörne där det får ta emot hela karossens vikt.
Det är utan tvivel Astras dubbla A-stolpar som håller emot, skymmer något sikten, men är väldigt bra i en olycka.
Borde funka bra i en viltolycka också?
Med tanke på tyngden är Cascada tydligt den mest välbyggda bilen som inte faller igenom helt på någon punkt.
Inte perfekt, men nästan, dessutom snygg trots starka stolpar – köpargument.
Bättring VW!
Fast på filmerna syns det ju att Opeln bara slår runt ett varv, så det påverkar ju säkert(!) resultatet. :-)
En Cab är ju lite i sin natur mindre säker när det gäller att slå runt.
Om man nu tycker det känns osäkert och vill leva ett helt säkert liv, köp en bil med tak och eventuellt sollucka.
Och hur ofta slår en bil runt på ett helt plant underlag? Med det menar jag att bilar brukar ju hamna i diken och diverse andra ställen där marken under knappast är helt platt under bilen.
Ser man på bilden där, speciellt sista, känner iallafall jag att jag är lite impad över att det gick så bra som det gjorde.
Sätt fast ett riktigt tak på cabrioleterna, så blir de säkrare!
På filmen ser man inte hur många varv någon av bilarna rullar, filmen är klippt.
Troligtvis har alla likvärdiga förutsättningar.
Vill man spekulera kan man ju gissa att en tyngre och betydligt bredare bil - Cascada är bredare än Mercedes E-klass cab - är mer ovillig att slå runt och rulla många gånger än en smal och lätt.
Knappast en nackdel.
På filmerna syns det att Opeln rullar ett varv, de andra rullar fler fast de klipper filmerna efter samma tid.
Men visst kan Cascadans större bredd spela roll i antalet rullningar och det är ju ingen nackdel :-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.