- I och med den lugnare ekonomiska tillväxten blir alla de åtgärder som vidtagits under senare år synliga. Detta är en trend i många länder som likt Sverige arbetat intensivt och på bred front och visar att många av de insatser som gjorts varit mycket effektiva, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.
Omkring 420 personer miste livet i den svenska trafiken under 2008. Enligt de preliminära siffrorna hade 400 personer omkommit på svenska vägar den 18 december i år. 2007 var motsvarande siffra 457 omkomna.
2008 blir därmed det bästa året ur trafiksäkerhetssynpunkt sedan 1945.
"Finansoro förklaring"
Det minskade antalet olyckor har flera olika förklaringar. Bland annat beror framgången på fler trafiksäkra vägar med mitträcken, lägre hastigheter och ökad användning av bilbälten.
- Men finansoron och lågkonjunkturen är viktiga förklaringar, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket, till Göteborgs-Posten.
Trots en rådande lågkonjunktur har trafiken endast minskat med en procent i år - främst biltrafiken. Lastbilstrafiken har minskat i liten utsträckning.
- Men det är nöjesresorna som minskar och det är de farligaste resorna, säger Claes Tingvall.
Preliminära uppgifter visar på en minskning av omkomna i trafiken även i andra europeiska länder, dock inte i Danmark och Norge. Enligt dessa uppgifter behåller Sverige sin position som ett av de mest framstående länderna i Europa sett till trafiksäkerhet.
Återstår att se om den positiva trenden fortsätter även 2009.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Claes Tingvall alltså.
Beror inte ett smack på hans fartdämpade åtgärder..
Ändå tar han tills sig.
Avgå! :)
Det kanske istället beror på alla som högaktningsfullt sket i alla fartbegränsningar....
Att man lyckats få ner hastigheten är självklart positivt ur trafiksäkerhetssynpunkt och har garanterat påverkat antalet döda åt rätt håll. Att det sedan finns mycket som återstår innan alla fattat att hastigheten är en viktig faktur är lika sant. Tråkigt nog lär det väl behövas ännu fler kameror innan vissa sänker hastigheten. Tragiskt!
Tore
Jag tror du tänker fel när du tror att fartkameror sänker hastigheterna.
Det gör de inte, det är bara bilföraren som kan sänka hastigheten.(Samt event,plötsligt uppdykande, oförutsedda föremål som kommer ivägen).
Nej fartkameror är bara till för laglydiga medborgare och de behöver dem inte.
De andra kör med tomtemask, nedfällt solskydd, handen för mun och näsa, oläslig eller falsk nummerplåt eller har bilen regad på en målvakt.
Själv har jag GPS, men bär för säkerhets skull även tomtemask.
Tore:
Du är väldigt kunnande inom ämnet eller hur? (Ironiskt menat).
SAABNISSE - ska jag tolka det som DU tycker att det är OK att köra för fort och sedan dölja sig bakom tomtemask för att inte åka dit...??
Men - jo du har rätt i att kamerorna förmodligen missar de mest inbitna och ansvarslösa fartmarodörerna. Därför behövs det mycket mer av dold övervakning. Först då kan vi komma åt de värsta tomtarna i trafiken...
Hastigheten är och förblir en av de viktigaste trafiksäkerhetsaspekterna. Så länge inte EMME, SAABNISSE och de övriga tomtarna förmår sig att ta in denna enkla sanning lär tyvärr alltför många få sätta livet till alldeles i onödan! Trist men sant!
Så det kan inte bero på att soppan var svindyr ett tag och färre körde på vägarna + att det är mindre snö på vägarna innan årskiftet.
OVES: Så rätt så rätt.
Mindre nöjesresor förra året.
Tore kan ju få bo i sin bubbla om han vill :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.