I år är det 25 år sedan den första så kallade 2+1-vägen stod färdig. E4:an norr om Gävle var Sveriges mest olycksdrabbade vägsträcka och behövde byggas om – men pengarna räckte inte till en riktig motorväg.
Då bestämde sig Vägverket för att i stället separera körfälten med tredubbel vajer och att måla om linjerna till omväxlande enkla och dubbla körfält.
Tanken var att detta skulle förbättra trafiksäkerheten till en bråkdel av vad det kostar att bygga en motorväg. Beslutet möttes dock av massiv kritik, vägtypen kallades för en dödsfälla, och ett experiment som var dömt att misslyckas.
Men med facit i hand har den nya vägtypen gjort sitt jobb. Enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut minskar antalet dödsolyckor med 76 procent på 2+1-vägar jämfört med vanliga landsvägar, samtidigt som de kostar en tiondel så mycket att bygga.
Däremot har antalet småkrockar skjutit i höjden. För varje kilometer vajerväg inträffar årligen 1,5–2 påkörningar av räcket, enligt VTI. När trafiken är tung finns det också risk för köbildning på vägarna. Under påskhelgen förbjuder Trafikverket omkörningar på E4 norr om Gävle för att förhindra omkörningsolyckor.
I dag finns det omkring 325 mil 2+1-väg i Sverige. Det tillkommer mellan 5 och 10 mil varje år.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (10)
- 10 april 2023 Finns väl inga argument som…
- 10 april 2023 Mr Snoid skrev: edmund skrev…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.