Volvo S80 får en facelift. Vid bilsalongen i Genève presenteras den förnyade modellen.
- Vi är redo att ge konkurrenterna en rejäl match, säger Volvos vd Stephen Odell.
- Vi är redo att ge konkurrenterna en rejäl match, säger Volvos vd Stephen Odell.
I början av nästa vecka inleds bilsalongen i Genève. Då presenterar Volvo en faceliftad Volvo S80.
Volvo beskriver uppdaterade S80 som en modell med betydligt mer självsäker utstrålning - vilket ska vara resultatet av en distinktare och elegantare design, en exklusivare interiör och ett vässat chassi- och motorprogram.
- Utifrån ser den förnyade S80 större och elegantare ut. Men vi har också gett den ett tuffare ansikte. I Tyskland talar man om "böser-blick", d v s att fronten ska se elak ut när den dyker upp i backspegeln på bilen framför, säger Volvo Personvagnars designchef Steve Mattin. Han tillägger:
- Men den förnyade S80 ska inte bara betraktas, utan upplevas. Interiörmiljön har blivit bekvämare och lyxigare, med ökad hantverkskänsla. Vi har också gjort interiören mer förarorienterad, t ex med en ny ratt och uppgraderade instrument. Dessutom har våra chassi- och motorexperter sett till att körupplevelsen är lika exklusivt attraktiv som interiören.
Ny diesel
Körupplevelsen i den förnyade Volvo S80 har lyfts med en helt ny femcylindrig, 2,4-liters diesel med dubbla turboaggregat. Den nya D5 motorn har 205 hästkrafter, ett vridmoment på 420 Nm och en förbrukning (EU kombinerad) på 6,2 l/100 km (CO2-utsläpp på 164 g/km).
När det gäller chassival har Volvo tagit fram två olika alternativ. - ett komfortchassi och en sportvariant för den som har körglädje överst på önskelistan. Komfortchassit är standard och det sänkta sportchassit är tillval.
"Högsta nivå"
Nu hoppas Volvo kunna öka sin marknadsandel.
- Vi är redo att ge konkurrenterna en rejäl match. Med nya S80 lägger vi upp ribban på högsta nivå både när det gäller exklusivitet, kvalitet och köregenskaper, säger Volvo Personvagnars VD Stephen Odell.
Volvo beskriver uppdaterade S80 som en modell med betydligt mer självsäker utstrålning - vilket ska vara resultatet av en distinktare och elegantare design, en exklusivare interiör och ett vässat chassi- och motorprogram.
- Utifrån ser den förnyade S80 större och elegantare ut. Men vi har också gett den ett tuffare ansikte. I Tyskland talar man om "böser-blick", d v s att fronten ska se elak ut när den dyker upp i backspegeln på bilen framför, säger Volvo Personvagnars designchef Steve Mattin. Han tillägger:
- Men den förnyade S80 ska inte bara betraktas, utan upplevas. Interiörmiljön har blivit bekvämare och lyxigare, med ökad hantverkskänsla. Vi har också gjort interiören mer förarorienterad, t ex med en ny ratt och uppgraderade instrument. Dessutom har våra chassi- och motorexperter sett till att körupplevelsen är lika exklusivt attraktiv som interiören.
Ny diesel
Körupplevelsen i den förnyade Volvo S80 har lyfts med en helt ny femcylindrig, 2,4-liters diesel med dubbla turboaggregat. Den nya D5 motorn har 205 hästkrafter, ett vridmoment på 420 Nm och en förbrukning (EU kombinerad) på 6,2 l/100 km (CO2-utsläpp på 164 g/km).
När det gäller chassival har Volvo tagit fram två olika alternativ. - ett komfortchassi och en sportvariant för den som har körglädje överst på önskelistan. Komfortchassit är standard och det sänkta sportchassit är tillval.
"Högsta nivå"
Nu hoppas Volvo kunna öka sin marknadsandel.
- Vi är redo att ge konkurrenterna en rejäl match. Med nya S80 lägger vi upp ribban på högsta nivå både när det gäller exklusivitet, kvalitet och köregenskaper, säger Volvo Personvagnars VD Stephen Odell.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ÄNTLIGEN!
En väldigt vacker bil blir ännu vackrare.
Äntligen Volvo ! Men konkurrenterna behöver inte oroa sig för en faceliftad gubbbil ! Sorry !
Snyggt. Man knaprar in på tyska tättrion. Med dom baklysena och maffiga järnmärket på bröstet tar man in på bortre långsidan.
Men påminner inte kromhänget lite om receptet för blingvarianten av Pega 607?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.