Nästa artikel
"Genève saknar en stjärna"
6 FRÅGOR TILL STERNER:

"Genève saknar en stjärna"

Publicerad 4 mars 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Bilsalongen i Genève är igång. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner är givetvis på plats - och bjuder nu på sina spontana intryck.
- Det som slår mig är att det är så tyst. Det är inga stora shower och de flesta presentationerna är lågmälda. Dessutom är det mindre folk på plats än vad det brukar vara, säger Marianne Sterner till Vibilagare.se.

Det pratas en del i Genève om att det är få nyheter som presenteras i år, håller du med?
- Jag tycker det är ganska bra med nyheter i år. Men de presenteras inte på något storslaget vis utan står mest på sin plats. Det tror jag kan ge intrycket av att det är få nyheter.

Finns det någon biltillverkare som står ut ur mängden?
- Det finns inget som får en att springa av sig benen om man säger som så. Genève saknar en stjärna, helt enkelt. Kanske beror det just på att presentationerna är lågmälda och det inte är tillräckligt med personer på plats för att skapa den rätta hysterin, säger Marianne Sterner och fortsätter:

- Förr har det dånat musik och man har ofta varit halvdöv när man slutat för dagen. Nu är det inte så.

Hur stor inverkan har den rådande bilkrisen på salongen?
- Den påverkar garanterat. Det kan mycket väl vara så att flera tillverkare väljer en låg profil för att inte stöta sig med omgivningen.

Finns det någon trend bland årets utställare?
- Givetvis är det stor fokus på CO-2. Det märker man direkt när man tar en runda här. Och det kan inte ses som någon större överraskning.

De svenska märkena Volvo och Saab, hur står de sig i konkurrensen?
- Jag talade med representanter från Saab och de var väldigt nöjda än så länge. Det var många som besökt deras monter:

- Även Volvo verkar gå bra och jag måste erkänna att jag blev positivt överraskad av Volvos fina DRIVe-presentation.

Detta är Marianne Sterners spontana intryck efter tisdagen i Genéve. En större analys kommer framöver - både på Vibilagare.se och i Vi Bilägare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-03-04 21:21
Sven (ej verifierad)

Orsaken till att bilindustrin drabbats så hårt i den ekonomiska krisen är att bilismen hamnat i skottgluggen efter hypotetiska klimat larm, skriver Lars Bern Svenska Miljöinstitutet i en debatt artikel i senaste nr av Ny Teknik, under rubrikn Etanolen är ett hopplöst blindspår. WWW.nyteknik.se/debatt

#2 • Uppdaterat: 2009-03-05 11:58
Gunnar Falk (ej verifierad)

Att säga att Geneve saknar en stjärna tycker jag inte känns helt rätt när Königsegg ställer ut en elbilsprototyp med 50 mils räckvidd och 20 minuters laddningstid. Låt vara att det är just en prototyp och sannolikt med en prislapp som ligger långt utanför plånbokens kapacitet MEN varför har varken Volvo eller Saab ens någonting som pekar i den riktningen? Sämre forsknings- och utvecklingsresurser än K?

#3 • Uppdaterat: 2009-03-05 13:01
YngveM (ej verifierad)

Fantastiskt; Vi Bilägare åker till Geneve och intervjuar sig själva. Mycket intressant prioritering.

#4 • Uppdaterat: 2009-03-05 13:36
Tobbe (ej verifierad)

Gunnar Falk.
Att bygga en hybrid som en konceptbil väldigt lätt när man skall bygga ett exemplar. Då spelar det inte någon roll vad batteri etc kostar. Vad som är avsevärt mycket svårare är att göra samma lösning i en produktionsbil och få kunderna att betala merkostnaden för hybriddriften.

#5 • Uppdaterat: 2009-03-05 13:42
Tobbe (ej verifierad)

Gunnar Falk
Ännu en sak:
"MEN varför har varken Volvo eller Saab ens någonting som pekar i den riktningen?"
Du kan väl berätta var på Volvo och Saab du jobbar. Eftersom du VET att Volvo eller Saab inte har något liknande på gång så måste du ju arbeta på inte ett utan BÅDA dessa företag?

#6 • Uppdaterat: 2009-03-05 14:17
Sven (ej verifierad)

Den som har följt med i turerna runt Saab och teknik har säkert läst om deras hybrid som av GM förhindrades att visas tidigare!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.