General Motors kommer 2019 att stänga fem bilfabriker i USA och Canada och ytterligare två utanför Nordamerika. Det skriver företaget i ett pressmeddelande. De bekräftar också att nästa år upphör produktionen av bilmodellerna Buick LaCrosse, Chevrolet Volt, Cadillac CT6, Chevrolet Impala, Chevrolet Cruze och Cadillac XTS.
General Motors planer på nedskärningar har förargat USA:s president Donald Trump. Enligt nyhetsbyrån Reuters ska han ha krävt att biltillverkaren hittar en ny bilmodell att bygga i Ohio, där en av fabrikerna som ska stängas ligger. De tullavgifter Trumpadministrationen infört på importerat stål har kostat General Motors uppskattningsvis en miljard dollar. Biltillverkarens åtstramningar innebär att ungefär 15.000 jobb försvinner.
Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för General Motors?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Börja bygg el-mopeder? Eller SUV modeller?
Det är inte bra med för mycket handelshinder. Det kan knappast vara en nyhet för någon att ingen del av världen klarar sig utan handel med andra.
Ja, det är sant att tullar och diverse avgifter ofta snedvrider handeln. Vi har ju detsamma inom EU, riktat mot Ryssland och Kina.
"Förklaringen är enligt amerikanska bedömare att segertåget för Teslas rena elbilar har fått hybridernas glans att falna.
– Det de egentligen säger är att halvmesyrer funkar inte – vi måste löpa linan ut, säger Mike Ramsey, transportanalytiker på Gartner, till USA Today."
Amerikanare verkar ha en något nyktrare syn på det här med hybridernas vara eller icke vara än svenska bedömare/biljournalister som hyllar dessa "halvmesyrer" till skyarna.
Världen förändras allt snabbare runt Trump men han står fast i sin nostalgiska uppfattning om att återinföra ett svunnet USA genom clever deals.
Det har knappast med hybrider att göra. Jänkarna bygger väl inte så värst mycket såna. Det beror helt enkelt på att dom bygger för dåliga och för stora bilar. Trump tycker ju att dom skall köpa amerikanskt istället för europeiskt och asiatiskt, men t.o.m. jänkarna har ju upptäckt att dessa gör bättre bilar än USA och tullarna har ju spätt på problemet..
Bilbranschen är oerhört utsatt för tullar då delarna i en bil kommer från hela världen. Amerikanskt stål är nu dyrast i världen genom att tullarna höjer priserna och försämrar konkurrensen.
Hybrider är en stor marknad i USA, runt 35-36 procent av världens försäljning av hybrider är i USA. Det är särskilt i Kalifornien som hybrider är populära, och de amerikanska tillverkarna gör flera stycken. GM har Volt, Malibu och Cadillac CT6 plug-in.
Men kostnaderna har blivit för höga genom att tullarna har drivit upp priset på stål och då har de amerikanska bilarna blivit för dyra.
Detta är som sagt inget unikt för USA (eller Trump), EU har ju sina specialtullar i avsikt att stärka hemmamarknaden:
"2016-08-05 09:20
EU införde i går definitiva antidumpingtullar på kallvalsat stål från Kina och Ryssland, enligt ett pressmeddelande.
Tullarna, som är mellan 19,7-22,1 procent för kinesiska bolag och 18,7-36,1 procent för ryska, kommer att vara på plats i fem år och kommer även att appliceras retroaktivt på de två månader som föregick införandet av de provisoriska åtgärderna den 12 februari.
Tullarna är ett resultat av en undersökning som inleddes i maj 2015 efter klagomål från industrin."
Toyota är den biltillverkare i USA som har mest bildelar som är tillverkade inom USA och verkar fortsätta att sälja rätt bra med bilar i landet varav många är hybridbilar.
http://carsalesbase.com/us-car-sales-analysis-october-2018-brands/
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.