Litiummetallbatterier blir nästa steg för biltillverkaren som menar att de blir både billigare och ger mer räckvidd än med dagens teknik.
Nyligen berättade vi att svenska batteritillverkaren Northvolt, med bland annat Volkswagen på kundlistan, startar forskningscenter för att utveckla battericeller av litiummetall, och ett internationellt forskarteam vid Chalmers i Göteborg ska djupdyka i hur batteritypen kan göras kommersiellt gångbar.
Nu styr även amerikanska biltillverkaren General Motors in på litiummetallspåret. De kommer att fördjupa sitt samarbete med batteritillverkaren SolidEnergy Systems och hoppas kunna ta fram ett nästintill produktionsklart batteri 2023. Redan har man genomfört simulerade testkörningar på över 24.000 mil i labbet.
Nu styr även amerikanska biltillverkaren General Motors in på litiummetallspåret. De kommer att fördjupa sitt samarbete med batteritillverkaren SolidEnergy Systems och hoppas kunna ta fram ett nästintill produktionsklart batteri 2023. Redan har man genomfört simulerade testkörningar på över 24.000 mil i labbet.
"Vi tänker förnya oss snabbare än något annat företag"
Fördelarna med litiummetallbatterier jämfört för de traditionella litiumjonbatterierna ska bara högre energidensitet, vilket ger längre räckvidd, men också en lägre tillverkningskostnad. General Motors spår att deras batteripaket lagom till 2025 kommer att kosta 60 procent mindre än vad de gör idag.
– Vi tror att vi befinner oss på krönet till en förbättring i energidensitet och kostnad som sker en gång per generation. Det finns till och med mer utrymme att förbättras inom båda kategorierna och vi tänker förnya oss snabbare än något annat företag inom detta område, sa GM:s president Mark Reuss på en virtuell konferens som biltillverkaren anordnade.
Den nya batterikemin kommer att utgöra nästa generation av Ultium, vilket är GM:s namn på sitt nyutvecklade modulära batterisystem med flera moduler. Ultium utgör grunden i Hummers kommande pickup och suv och även Cadillacs elektriska suv Lyriq.
– Vi tror att vi befinner oss på krönet till en förbättring i energidensitet och kostnad som sker en gång per generation. Det finns till och med mer utrymme att förbättras inom båda kategorierna och vi tänker förnya oss snabbare än något annat företag inom detta område, sa GM:s president Mark Reuss på en virtuell konferens som biltillverkaren anordnade.
Den nya batterikemin kommer att utgöra nästa generation av Ultium, vilket är GM:s namn på sitt nyutvecklade modulära batterisystem med flera moduler. Ultium utgör grunden i Hummers kommande pickup och suv och även Cadillacs elektriska suv Lyriq.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.