Företaget som äger Volvo ska tillsammans med Mercedestillverkaren Daimler göra eldrivna Smartbilar i Kina.
Daimler och Geely har bildat gemensamt bolag med 50/50 i ägarandel med sikte på att göra eldrivna Smartbilar. De ska byggas i Kina och försäljningen startar 2022 över hela världen.
Fram tills dess produceras nuvarande generationen Smartbilar i tyska Hambach som om några år ställer om till att bygga en ny kompakt elbil från Mercedes i EQ-familjen.
Det ska också utvecklas en större modell av Smart, det kommer att bli en bil i B-segmentet.
Diskutera: Vad tycker du om affären mellan Geely och Daimler?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den här typen av fordon är väl det som blodsbatterier lämpar sig bäst till. De skall vara små och lätta och ha ett så litet blodsbatteri i sig som möjligt. Max 300 kg skall de väga. Tyvärr sätter väl Euro Ncap käppar i hjulet för att göra en utpräglad statsbil för de lär väl testa dem på samma vis och i samma hastigheter som de testar allt annat, i klump. Ingen skillnad görs på huruvida fordonet främst skall användas i stad, terräng, landsväg med mera. Klarar de inte samma typer av krockar och har de inte precis samma typer av elektroniskt bling-bling så får de inte de eftertraktade stjärnorna. Och får de inte stjärnorna så sablar motorpressen ner dem.
.
Zon år 2022 för diesel är helt meningslös då det inte är någon praktisk skillnad på Euro 5 och Euro 6 b/c vid verklig körning, tom flera Euro 5 som släpper ut mindre NOx än somliga Euro 6 b/c Ska de vara någon skillnad så måste det vara Euro 6d temp och senare. Tyskland har förstått det men inte Sverige...
Geely (Kinesiska staten) är störste ägare i Daimler så det var väl inte precis oväntat att de skulle göra bilar ihop.
@GRP
Ööööh.. det där var så barnsligt sagt att du får ett "den som sa´t han va´t" tillbaka. Uppenbarligen är det du som får mest gas och det av dig själv.
.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.