Under huven
sitter bensinturbomotorn på 1,6 liter som ger 174 hk med ett högsta vridmoment
på 240 Nm vid 1600 varv/min. Maskinen har utvecklats tillsammans med BMW
Group och tekniken med direktinsprutning, Twin Scroll turboladdning, variabel
ventilstyrning på insugssidan, flödeskontrollerad oljepump och ett optimerat
vevhus gör att 0-100 km/h går på 7,1 sek.
Peugeot 207 RC har
en ny säkerhetslösning, Steering Stability Program (SSP), som innebär att
ESP-systemet kommunicerar med den elektriska servostyrningen. Beroende på vägbanans karaktär kan systemet bidra
till att bromssträckan förkortas med mellan fyra och tio procent.
Köregenskaperna förstärks av den styvare chassisättningen och bakspoilern, som
ökar marktrycket med upp till 25 kilo för optimal väghållning.
Bilens karaktär
understryks av en förarmiljö med skålade sportstolar i skinn och alcantara,
magnesiumratt och aluminiumpedaler. Tvåzons klimatanläggning, farthållare,
parkeringsradar, Cd-radio med mp3, kurvljusstrålkastare, sex krockkuddar liksom
17-tums aluminiumfälgar är originalmonterade.
Peugeot 207 RC kostar från 214 900 kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.