Bilsalongen i Los Angeles öppnar först i slutet av november, men Mercedes avslöjar redan nu vad som kan bli en av de galnare attraktionerna på mässan. Designkonceptet Enter-G-Force är något så science fictionlikt som en suv som drivs på vatten och därmed står för nollutsläpp.
Det är självfallet ingen som tror att bilen ska kunna stå produktionsklar inom en närmare framtid. En fullskalig modell kommer dock att visas upp för de nyfikna på mässgolvet.
Designen är inspirerad av Mercedes suv G-klass och bär med sig många drag från förebilden, men har också en del nya och utvecklade designelement. Till exempel har Enter-G-Force fått en högre taklinje och nedtonade glaspartier.
Vatten som enda utsläpp
Det är dock framför allt de rent teknologiska idéerna som är intressanta med konceptet, även om de är långt från att kunna förverkligas. Tanken, som befinner sig på taket, innehåller vatten som tillsammans med andra återvinningsbara källor konverteras till vätgas, som driver bilen via bränsleceller.
Idén är att bilen enbart släpper ut vatten och trots det har en räckvidd på 800 kilometer. Utöver det finns en takkamera som analyserar omgivningen och använder sig av informationen för att anpassa bilens fjädring och stötdämpning.
Ursprunget till Enter-G-Force är Mercedes bidrag i designtävlingen Los Angeles Design Challenge 2012, där deltagarna fått i uppdrag att skissa på 2025 års polisbilar. Designteamet ska enligt Mercedes ha varit så fascinerat av idén att man utvecklat bilen vidare till ett personbilskoncept.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes Enter-G-Force?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
HAHA, dådedåde, jag säger då de.
Nu kan vi verkligen leva oss in i dataspelsvärlden på riktigt.
Så bra, eftersom avgaserna består av vatten är det ju bara att hänga en hink under avgasröret så får man bränsle till taktanken!
Men jag undrar ändå varifrån energin kommer som går åt för att framställa vätgasen ur vattnet?
Håller med saabnisse, låter ju nästan lite för bra. Hade ju annars varit genialt att göra ett återcirkulerande system så kan bilen gå hur långt som helst, i teorin i alla fall :D
Lite grovt sett räcker det faktiskt med vatten och solljus för att framställa vätgas.
Cool med bruksigt stuk - men säkert inte så särskilt bruksig egentligen.
Naturligtvis krävs det mer än vatten för att driva bilen och mängden vatten i avgaserna är mindre än det de tillsätter.
Kul om Mercedes kommer med något vågat i bilväg. En sådan bil kan säkert sälja bra så som Toyotas FJ cruiser gjort länge för Toyota.
https://www.google.se/search?q=toyota+fj+cruiser&hl=sv&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=fsSmUIuQNuuO4gSD_YEo&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1024&bih=672#biv=i|173;d|JAHlxMUsqqWvTM:
På tok för amerikaniserad.
Kom igen katten -det svänger ju! Ovärdigt en Mercedes? Geländewagen snyggare? Själv drömmer jag om en nyversion av Volvos sugga TP21. En del detaljer skulle behöver hyfsas till formgivningsmässigt men den obändiga kraften finns där från början. Hasplåten måste naturligtvis fästas med 2 rader bultar -som knapparna i en bryggarfrack.
Samarbete med Toys r us?
Precis Trasten, alla 12-åringar kommer att göra "tummen upp" om de ser dig komma i en sån här.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.