Visionen med projektet är ganska diffus, som det mesta annat som kom från den libyska ledaren, men i slutändan framställdes två prototyper. Dessa byggdes inte i Libyen utan av Tesco i Turin, efter diktatorns anvisningar.
Vem som hade mest inblandning av de båda parterna är lite oklart, men i mångt och mycket har man tydligen följt diktatorns anvisningar framförallt ifråga om form. Att få det hela till en fungerande bil var Tescos uppgift, en uppgift som säkerligen var ganska tuff.
Tesco förde diskussionen inte bara med Gaddafi själv utan även det statsägda Libyan Investment & Development Company, tanken var att bilen skulle byggas med så mycket material som möjligt framställda i Libyen, dessutom ställdes extremt höga krav på bilens säkerhet komfort och kördynamik, och av detta kan man tänkas att det någonstans fanns en plan på en eventuell produktion, inte bara show.
Men ingen bil för massorna, allt igenom var exklusiva material, i inredningen användes vid sidan av de traditionella inslagen av trä och läder även marmor, från Libyen givetvis.
"Libyska raketen"
En överdådig excess att visa upp alltså, vilket så gjordes på Afrikanska Unionens toppmöte 2009. Denna Union som består av främst nordafrikanska stater, ja den grundades förresten av Gaddafi den också.
Bilen mäter runt 5,5 meter i längd, under huven skall det finnas en sexcylindrig motor, oklart varifrån, men Lancia är en god gissning, även keramiska bromsar samt punkteringsfria däck ingår. Den kallas ibland för Saroukk el-Jamahiriya, som betyder ungefär den Libyska raketen. Ordet "Jamahiriya" refererar dock till Gaddafis egen skruvade version av ett afro-arabiskt islam-socialistiskt statsskick, eller vad man skall kalla det, mer än till landet Libyen som sådant.
Tesco är inte så kända i designvärlden, men gör mycket lösningar för stora tillverkare, konstruktionsritningar. prototypmodeller, produktionslösningar med mera inom det mest som rör bil, båt och flygtransport. Här ingår även uppdrag åt privata kunder som vill ha bilar specialbyggda.
Var de båda bilarna tog vägen sedan efter visningen 2009 verkar vara okänt, och någon vidare produktion ligger nog väldigt långt ner på dagordningen i det nya Libyen.
Artikeln publiceras i samarbete med tidningen Klassiker.
Diskutera: Vad tycker du om Gaddafis lyxbil?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När man ser bilen förstår man vilken soppa han hade i huvudet.
Han kanske prenumererade på Vi Bilägare?
Hmm..
Känns som om han tittat för mycket på Stjärnornas krig, är inte fronten mer än lovligt "Storm Trooper" hjälmdesigninfluerad?
ja den nosen lär ju inte ha mkt lack kvar efter några parkeringar (lite för långt in i garaget).
Fronten är utformad som en plog för att skyffla undan pöbeln, som han kallade sitt folk, när han skulle plöja genom folksamlingar som protesterade mot hans styre!
Heter killen Gadaffi eller Khadaffi har alla diskuterat. Jag litar på ViB så Gadaffi är rätt?
Påminner om nya Yaris? Yapp!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.