Volkswagen visar fyra nya bubblor i New York.
Trots rykten om nedläggning visar Volkswagen upp fyra Beetle-baserade konceptbilar på bilsalongen i New York. Vilken av Beetle-koncepten skulle du välja?
Det ryktades tidigare i år om att retromodellen Beetle, tillsammans med tredörrarsveriosnen av Polo, riskerade att läggas ned när Volkswagens ledning letat vägar till att sänka produktionskostnaderna.
Något som möjligtvis kan tala emot detta är att den tyska biltillverkaren precis visat tre milda konceptbilar baserade på just Beetle.
Två av Beetle-koncepten är cabrioletversioner: Beetle Cabriolet Denim har en kulör på lack och tygtopp som ska föra tankarna till jeanstyg medan Beetle Wave fått en Orange-lack och en inredning inspirerad av amerikansk strand- och surfkultur i 50- och 60-talstema.
Läs även: Volkswagen bygger Beetle Dune
Det tamaste konceptet är Beetle Pink som egentligen bara står modell för en ny rosa kulör. Något mer genomarbetade Beetle R-Line Concept har fått Volkswagens 2,0 TSI-motor med 220 hästkrafter under huven, en stor spoiler på bagageluckan och skålade sportstolar.
Diskutera: Vilken av Beetle-koncepten skulle du välja?
Något som möjligtvis kan tala emot detta är att den tyska biltillverkaren precis visat tre milda konceptbilar baserade på just Beetle.
Två av Beetle-koncepten är cabrioletversioner: Beetle Cabriolet Denim har en kulör på lack och tygtopp som ska föra tankarna till jeanstyg medan Beetle Wave fått en Orange-lack och en inredning inspirerad av amerikansk strand- och surfkultur i 50- och 60-talstema.
Läs även: Volkswagen bygger Beetle Dune
Det tamaste konceptet är Beetle Pink som egentligen bara står modell för en ny rosa kulör. Något mer genomarbetade Beetle R-Line Concept har fått Volkswagens 2,0 TSI-motor med 220 hästkrafter under huven, en stor spoiler på bagageluckan och skålade sportstolar.
Diskutera: Vilken av Beetle-koncepten skulle du välja?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad jag förstår så bygger inte Beetle på MQB plattformen och detta kanske är en av anledningarna till att den är nedläggningshotad (tillsammans med för högprislapp med följden dålig försäljning).
Skulle även gissa att Scirocco ligger risigt till om det ska skäras ned.
Det som är intressant är att VW ändå går rejält med vinst, men som vanligt inte tillräckligt för att tillfredsställa aktieägarna.
För att vara ett aprilskämt så var det inte ens särskilt roligt, jag antar att den mest adekvata kommentaren är något i stil med "Fy bubblan!" för att hylla dagen till ära...
Tror inte det är ett aprilskämt. Och om det mot förmodan är ett försök till detta så bör man nog ta en grundkurs i skämtmakeri.
R-Line helt klart. Förresten borde de ersätta Polio som är så tråkig.
När det gäller Beetle så känns hela modellen lite off. Att sedan försöka fixa grundfelet med bling är bara så.................................. FEL. VW har en ruggigt dålig designide generellt som drar ner Beetle och gör inte retro-idén rättvisa. Sen är de ruggigt dyra med tanke på vad man får.
...
Beetle får mig att vilja köpa en urfolka med allt vad knäpp charm den har med sig. Beetle är och förblir en hårdsminkad kusin från landet. Fungerar inte.
Det valet var lätt. Den som står till höger om den Oranga Wave! Dvs ingen av dem. Bilen känns som sagt helt fel. Överprisad för VW folket tror att "bubbla" väcker större retrokänslor än vad dessa kvalster i verkligheten gör.
Skulle välja en gammal rostig original Bubbla alla dagar för dessa "kopior" Man önskar att det är ett aprilskämt, men tyvärr så är det nog några VW fantaster som fastnar för eländet.
Hoppas detta är en Bubbla som spricker.
Hela konceptet är, och har alltid varit, ett aprilskämt.
VW typ 1 var ju redan när den presenterades i Sverige efter kriget en hopplöst omodern skapelse.
Ferdinand hade ju snott Ledwinkas skapelse och förenklat och förbilligat helt enligt Fuhrerns önskan.
Hydrauliska bromsar först 1950, tjugo år efter t.ex. Volvo som ju då inte gjort sig kända för några tekniska innovationer, synkroniserad växellåda först 1953 och värme först på 1960-talet när man gett upp och monterat bensinbrännare.
Det enda man var bäst på var kvalite'n, där låg man årtionden före sina brittiska och franska konkurrenter och även före många av de tyska.
Men att försöka återuppväcka nostalgin med Beetle är bara löjligt.
Vem ville egentligen någonsin ha en bubbla?
Trång, alltid igenimmad och ett ständigt rattparerande.
Kvalitén var heller aldrig så bra som VW själva påstod. Efter 10 000 mil var motorn slut och de utanpåliggande trösklarna som kex.
Beetle försökte rida på en nostalgivåg. Varför välja en dyrare och lite trängre bil än den Golf som den ändå var baserad på?
Riktigt Roy, men vilka andra bilar höll 10000 mil på 1950-talet? Det var vanligt med motorrenoveringar före 5000 mil!
Mja, nog höll de flesta motorer längre än VW:s - i synnerhet Volvos B 16- och B 18-motorer. De hade ju ramlager som det värsta jänkarjärn.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.