December och januari är bilbranschens sämsta månader historiskt sett. Folk lägger pengar på julklappar, nyårsfirande och utlandssemester istället för att byta bil. Därför är december och främst januari månader där bilhandeln har det trögt.
Just det kan du utnyttja som begagnatkund. Fynda när bilhallarna är tomma på kunder och där begbilarna står i rader. Tempot är lugnare och det finns ofta gott om objekt att välja mellan.
Perioden april–maj är det mer hektiskt och just den bilmodellen som du är ute efter kan redan vara såld eller säljs till ett högre pris.
– Hushållen ligger lågt i januari, det är inte prio ett att byta bil. Mars– juni är bra månader för bilhandeln, då är det hög aktivitet, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig för MRF (Motorbranschens riksförbund).
Han ser flera fördelar för konsumenten att köpa bil i januari.
– Det är ingen dum idé, speciellt inte om handlarna har stora lager som sätter press på priserna. Dessutom är utbudet stort, köparen kan välja mer i början av året. Speciellt större bilhandlare måste tänka på cashflow, att hela tiden göra affärer.
– Det går inte att vänta till våren för att sälja till ett bättre pris. Finns det en kund på en bil så är det oftast bättre för handlaren att sälja till ett lägre pris i januari än ett högre pris längre fram. Det kostar för handlaren att ha bilar stående.
Bra att gå mot strömmen
Totalt sett har begbilsförsäljningen under hösten minskat något jämfört med förra året.
– Troligen är förklaringen att nybilsförsäljningen varit stark så att fokus har riktats dit. Begagnade bilar har kommit i andra hand för bilhandlarna i många fall, säger Tomas Ulander.
Ola Fagerstedt är vd för bilvärderingsföretaget Inter-Global:
– December och januari är väldigt dåliga månader för bilhandlarna. Större aktörer har egna regler för att bilarna inte får bli stående för länge, man binder upp ett kapital i billagret, säger Ola Fagerstedt.
Är det fyndläge i januari hos bilhandlarna?
– Rent generellt stämmer det nog, även om jag inte har några konkreta belägg för det. Bilarna blir ju ett år äldre och det görs vissa justeringar i värdet. Att handla bil just då, att gå mot strömmen kan vara en bra affär för konsumenten, säger Ola Fagerstedt.
– Men det gäller att vara kylig själv också, att inte visa sig alldeles för intresserad av en bil för att få rabatt. Bästa affären kan vara att titta efter en bil som handlaren haft länge, då är denne mer villig att sänka priset.
Ibland har vissa bilhandlare bestämt sig för att en bil är värd en viss summa, exempelvis 70 000 kronor, utan att riktigt titta på vad marknaden säger.
Då riskerar bilen att bli stående under en längre tid. Även om den kanske säljs efter ett år för samma belopp som man tänkt sig från början blir det ändå inte någon bra affär för handlaren.
– Bilhandlaren har då bundit upp kapital i bilen under en lång tid, kanske lagt ut pengar för besiktning och reparationer också. Om man räknar på det i slutändan hade det kanske varit bättre att sälja exemplaret tidigare för en lägre summa, säger Ola Fagerstedt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.