Lättare att ladda med samma betallösning.
Frankrikes regeringen vill underlätta för elbilsförare genom att besluta att företag som erbjuder laddplatser måste ha universell betallösning.
Att ladda elbilen kan vara problematiskt av flera anledningar. Förutom att det finns relativt få laddplatser så krävs det ofta att elbilsföraren redan är kund hos det specifika företaget som driver laddplatsen för att denne ska kunna ladda upp bilen där.
Den franska regeringen har beslutat att göra något åt detta genom att från statligt håll bestämma att alla laddplatser ska kunna erbjuda en universell betallösning, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
På uppmaning ifrån landets finansminister har en organisation för att driva fram en mer enhetlig lösning för elbilsladdning bildats. Biltillverkaren Renault är ett av företagen som ställt sig bakom satsningen.
Diskutera: Tror du att en gemensam betallösning för elbilsladdning skulle hjälpa elbilismen i Sverige?
Den franska regeringen har beslutat att göra något åt detta genom att från statligt håll bestämma att alla laddplatser ska kunna erbjuda en universell betallösning, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
På uppmaning ifrån landets finansminister har en organisation för att driva fram en mer enhetlig lösning för elbilsladdning bildats. Biltillverkaren Renault är ett av företagen som ställt sig bakom satsningen.
Diskutera: Tror du att en gemensam betallösning för elbilsladdning skulle hjälpa elbilismen i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej det är inte där skon klämmer. De flesta rena elbilar är för små för en familj och alldeles för dyra för att köpas som andra bil. Vad vi behöver är normalstora familjebilar med hyfsat pris och räckvidd, detta skulle öka på elbilsköpen.
(och för min egen del så föredrar jag elbilar som ser någorlunda normala ut och inte något som har rymt från tivoli)
De snabbladdningsstolpar som finns i Sverige idag drivs av olika bolag. Sen en tid tillbaka har några av dem börjat ta betalt för strömmen vilket innebär att man måste registrera sig som kund hos respektive bolag. En smula opraktiskt eftersom man inte alltid vet vem som äger laddstolpen man kommer till. Konkurrentens stolpe finns sällan i närheten så man kan välja utan nåt tiotal mil bort.
De enda elbilarna på marknaden som ser konstiga ut numera är väl Nissan Leaf och BMW i3? e-up!, e-Golf, MB B-klass, Kia Soul, Renault Zoe och Tesla Model S ser ganska ordinära ut i mina ögon.
Det är väl solklart att det ska vara samma betallösning på alla laddstationer. Detta problem kan inte vara svårare att lösa än att det går att tanka alla bensinmärken på samma kort, eller har en byråkrat kommit mellan?
Viktigare än gemensam betallösning är enhetlig standard för laddstolpar alt. "multiadaptrar" på varje ställe. Gemensam betalstandard luktar monopol och därmed för högre priser.
Albertina, menar du verkligen att det är monopol när du kan betala med Visa överallt?
Hade varit bättre att standardisera laddkontakterna så att alla elbilar kan laddas i alla stolpar...
Givetvis inte S-E S men när man börjar tala om "gemensamma" betallösningar börjar jag ana oråd.
Och det kommer från landet som inte ens kan lära sig engelska ;)
Är väl bara att sätta dit en kortautomat på stolpjäveln så har man löst det ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.