Toyota Motor Europe och Copenhagen Institute of Interaction Design har utvecklat ett koncept för att göra bilresan mer lekfull och lärorik.
Konceptet kallas ”Window to the World” och är en digital fönsterruta som låter bilens passagerare interagera med omgivningen genom att fungera som en pekskärm.
Totalt har fem funktioner utvecklats. Toyota tänker sig att fönsterrutan ska kunna användas till att rita på, med en funktion som gör att bilden interagerar med landskapet när bilen kör. En annan funktion är att kunna zooma in en del av landskapet för att kunna se det på nära håll.
Stjärnbilder i taket
Men Toyota nöjer sig inte där utan vill också att fönstret ska kunna bistå passagerarna med kunskap.
Fönstret ska kunna tala om vad objekt på utsidan kallas på det lokala språket och visa avståndet till dem. Dessutom ska man kunna se stjärnbilder och information om dem i taket.
En prototyp av konceptet kommer att finnas på utställningen ”Our Future Mobility Now” i Bryssel i helgen. Om interaktiva fönster någonsin kommer att existera i bilar står dock än så länge skrivet i stjärnorna.
Diskutera: Vad tror du om interaktiva fönster?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ganska märkligt att Toyota håller på att leka runt med bling-bling, när man inte inte ens kan rostskydda en bil ordentligt! Lägg för 17 krutet där och sluta skapa rubriker! Vidare; gör det möjligt att på ett enkelt sätt kunna byta lampor uran att behöva anlita verkstad! Vidare; gör det möjligt att avläsa oljenivån, lufttryck i "cock-pit"! Vidare; lägg kamkedja i samtliga motorer och därmed slippa dyra kamremsbyten!
Jo, men det här ingår ju i telecombolagens intrig för att krama ur oss pengar... :) för hur tror ni annars det ska gå, med en onboard-harddrive? Skulle inte tro det...
Stoor. Det beror på att med vetskapen om dåligt rostskydd, så rostskyddar Toyotaägarna sina bilar i större utsträckning än andra! Typ Ditex!
Beträffande rostskydd tror jag nog att Audi leder ligan över bästa skyddade bilar.eller??
Dåligt rostskydd... Japps..
Känns lite 80-tal..
Leifer har rätt i att Toyotas motorer har Kamkedja sedan år 2000 på alla bensinmotorer och från omkring -05/-06 även på alla personbilsdieselar så på det behöver man inte lägga så mycket mer krut...
Sen är det inte alls många Toyota-ägare som extra-rostskyddsbehandlar sina bilar (inte ens 10% av de vi servar åtminstonde) vilket jag tycker är synd om man vill hålla sin bil så fräsch som möjligt men bilarna står emot allvarlig rost förvänansvärt bra ändå trots Vi bilägares kritik om att de är så klent behandlade.
Audi som nämns får ofta väldigt bra rostbetyg av Vibilägare men i verkligheten har man under de 10 senaste åren faktiskt haft klart mer problem med tex rostiga dörrar/bakluckor och skärmkanterna fram än vad Toyota haft trots betydligt sämre rostbetyg.
Visionerna om rutorna är nog för övrigt just idéer om hur det skulle kunna vara i framtiden som alla tillverkare i bland gör utsvävningar om och det är nog inget som kommer inom de närmaste 10 åren åtminstonde om jag får säga vad jag tror.
Rostskydd syns ju inte men det gör blingbling.
Bättre att satsa på blingbling då.
Kamkedjor eller nogrannt isolerade kablage och de kanske dyraste men mest högkvalitativa och hållbaraste tändspolarna, insprutarna, motorgivarna och motorstyrsystemen eller de dyra skiktröntgen maskinerna som Toyota infört från sjukhus-industrin som skiktröntgar varje motor efter minsta defekt innan de lämnar bandet är exempel på sånt som inte syns det heller men ändå satsar Toyota mer på detta än de flesta andra så visst kan dom väl få exprementera lite med bling bling de också i bland.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.