Den installerade mjukvaran gör att vindrutetorkarna vet när bilen kommer att bli nerstänkt med vatten och ökar hastigheten innan det händer.
Svenska Semcons uppfinning gör att torkarbladen slås på innan vattenduschen kommer.
Alla har väl varit med om att få sikten totalt skymd efter att ha träffats av en vattenkaskad av en mötande långtradare eller en rejäl dusch från ett annat fordon vid omkörningar i regn. Den stora mängden vatten som plötsligt träffar rutan vid dessa tillfällen gör att man för en kort stund tvingas köra i blindo. Men nu har teknikföretaget Semcon utvecklat en mjukvara som gör att bilen förutser när en stor mängd vatten kommer att träffa och justerar torkarbladshastigheten innan det händer.
Systemet fungerar genom att kombinera information om andra fordons position med sensorer som känner av när vägbanan är våt.
– Det är ett bra exempel på hur man kan dra nytta av teknik som redan finns i bilen på nya kreativa sätt. Den här lösningen använder bilens kamera, radar och regnsensor för att göra en traditionell teknik som vindrutetorkaren smartare och körningen säkrare för användaren, säger Magnus Carlsson, ansvarig för aktiv säkerhet och autonom körning på Semcon.
Tekniken kan också utvecklas till att bedöma risker för vattenplaning och att öka driftsäkerheten i framtidens självkörande fordon genom att kameror och kritiska sensorer hålls fria från smuts och vatten.
Systemet fungerar genom att kombinera information om andra fordons position med sensorer som känner av när vägbanan är våt.
– Det är ett bra exempel på hur man kan dra nytta av teknik som redan finns i bilen på nya kreativa sätt. Den här lösningen använder bilens kamera, radar och regnsensor för att göra en traditionell teknik som vindrutetorkaren smartare och körningen säkrare för användaren, säger Magnus Carlsson, ansvarig för aktiv säkerhet och autonom körning på Semcon.
Tekniken kan också utvecklas till att bedöma risker för vattenplaning och att öka driftsäkerheten i framtidens självkörande fordon genom att kameror och kritiska sensorer hålls fria från smuts och vatten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det bra att torkabladen glider mot skiten innan vattnet kommer?
Vad spelar en halv sekunds vatten-blindhet för roll när stora delar av bilisterna ändå befinner sig i telefon-blindhet under långa stunder när de är ute och kör.
Lite för kreativt för min smak. Låt sensorer och system reagera på det som faktiskt händer istället för att försöka förutse framtiden.
Men likt förbannat är det ett stort problem att man är blind ett antal sekunder vid möte med en lastbil, buss. Bra uppfinning om det fungerar i praktiken tycker jag till skillnad från övriga teknikfientliga kommentarer.
Förresten, vadå dra runt torr skit? Det är ju definitivt blöt skit!
Lite pinsamt att erkänna men jag använder en helt manuell metod när jag hamnar i liknande situationer.
Jag ser en mötande lastbil, konstaterar att det regnar eller är väldigt blött på vägbanan, strax innan mötet petar jag till torkarspaken så att torkarna är igång när mötet sker.
Jag vet inte riktigt när man skulle behöva en automatiskt styrd torkare för den typen av situation, kanske om man sitter med blicken nere i en mobiltelefon och inte ser den mötande lastbilen?
Men jag är nog bara gammaldags....
Den här uppfinningen har jag aldrig saknat, regnsensor är tillräckligt snabb på de bilar jag kör.
Och hamnar jag i en bil utan sensor använder jag spaken manuellt.
Det fungerar bra.
Jag brukar slå på vindrutetorkarna innan jag möter ett stänkande fordon och spar en dyr installation.
Alla tidigare kommentarer har absolut rätt. Dra runt tort skit på rutan? Dumt. En halv sekund? Spela roll. Lite väl kreativt...
Himla spot on. Kunde inte sagt det bättre själv. Onödigaste "uppfinningen"?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.