Nästa artikel
Fortsatta elbilsförmåner i Norge
Nyheter

Fortsatta elbilsförmåner i Norge

Publicerad 13 maj 2015 (uppdaterad 13 maj 2015)
Elbilen Renault Zoe i Oslo.
Högerregeringen i Norge försäkrar att de generösa subventioner för elbilar blir kvar. Men lyxiga elbilar som Tesla kan bli dyrare.
Den norska regeringen har presenterat sin budget för 2015 och försäkrar med den att de generösa skatteförmånerna för elbilar består till och med 2017, men sedan vill den gradvis fasa ut förmånerna.
 
En förändring som kan bli aktuell är att undantaget från skatteplikt kan försvinna och ersättas med ett bidrag som gradvis trappas ned.
 
Dyra elbilar som Tesla Model S kan också få lägre skatteförmåner jämfört med i dag. Detta då det norska finansdepartementet i en skrivelse uttryckt att momsreduktionen bör ses över då den mest gynnar köp av dyra elbilar. De skulle hellre se att stödet begränsades till ett maximalt belopp per fordon.
 
Norges subventioner för elbilar är bland de generösaste i världen. En av fem sålda nya bilar i Norge i år var en eldriven och landet stod för en tredjedel av den europeiska försäljningen av batteridrivna bilar förra året.

Källa: Reuters & NRK
Diskutera: Är Norges subventioner för elbilar något Sverige borde ta efter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-13 10:03
Axelman

Det är helt ok för mig att ge bidrag till elbilar. Man måste ju ta i beaktan att elbilar är dyrare än motsvarande fossildrivet. Men det måste finnas ett tak på hur dyr en bil får vara. Det är i min värld helt orimligt att staten ska ge bidrag till en lyxbil. Helt orimligt! Som det ser ut nu verkar de flesta normala elbilar kosta runt 350.000:- Tillåt ett pris på max 500.000:- och låt bidraget sjunka linjärt från 350.000:- till 500.000:- Höj samtidigt bidraget för bilar upp till 350.000:-

#2 • Uppdaterat: 2015-05-13 10:51
Pi

Sätter staten ett tak så kan man dessutom vara rätt säker på att bilpriserna sjunker för de som ligger över detta tak. Så Axelmans förslag är nog ett steg i rätt riktning. Sätt taket till 300.000 kr för fullt bidrag så skall ni se att e-Golf, Soul EV och Leaf snabbt kommer att prissänkas...:) Och billigare elbilar som e-Up och Zoe måste givetvis följa med neråt för att kunna säljas...:)

#3 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Om vi får elbilssubventioner i Sverige kommer de med största säkerhet att dras tillbaka så fort tillräckligt många bytt till en elbil precis som med etanolbilarna, se hur det gick...

För att subventioner ska fungera i längden måste de finnas så pass länge att en infrastruktur runt elbilsnätet hinner byggas upp med standardiserade laddare överallt och ett elpris som inte är ständigt stigande, bättre batterier är också önskvärt, annars kommer elbilarna att bli en tillfällig boom precis som etanolbilarna.
Och då står vi där med en flotta av osäljbara begagnade elbilar.

Problemet är att långsiktigt tänkande för bilisternas bästa inte existerar i Sverige där höjda skatter på icke önskvärda produkter istället anses som det bästa sättet att få bukt med problem (gäller iofs inte bara bilismen).

#4 • Uppdaterat: 2015-05-14 07:04
Speeder84XL

Varför ska bidraget gå ner för man väljer en dyrare bil?
Såklart vill man ju inte subventionera lyxbilar, men det är väl att bara sätta ett maxtak på bidraget eller betala ut en fast summa per fordon. Det kostar ju ändå inte mer för staten om man väljer en bil för 500 000 eller 300 000 då så varför ska dom TJÄNA på att man väljer dyr bil istället för en billig.
Det kommer ju ändå driva priserna mot lägre nivåer - väljer man en billigare bil så täcks en större del av kostnaden av bidraget och därför kommer ju många göra det. Men samtidigt kommer ju folk kunna satsa lite mer för att få en bättre bil (t ex som har högre toppfart och längre räckvidd) - och då kommer dom bättre bilarna lättare ner i pris. Dras bidraget in eller trappas ner så "drar priset iväg" även om man väljer en bil som bara är lite dyrare än maxbeloppet.

Annars håller jag helt med - hatar vår politik här i Sverige att man straffbeskattar saker utan att se till att det finns ett bättre alternativ. Man kan ju inte få folk att gå över till något som inte finns - eller som är så tokdyrt att det inte är ett rimligt alternativ.

#5 • Uppdaterat: 2015-05-14 12:57
Axelman

Varför ska staten subventionera din lyxbil? Om du tittar på en bil för en mille borde du ha råd med hela prislappen utan att ens fundera på saken. Marknaden visar att det går alldeles utmärkt att tillhandahålla en fungerande elbil för runt 350 lakan.
...
OM vi nu lägger ett miljöperspektiv är en större bil dvs dyrare bil sämre. Det går åt mer energi att bygga den, den blir tyngre och sliter mer på vägar, det blir mer skrot att ta om hand den dagen den ska skrotas och den drar mer energi då den har högre vikt och större luftmotstånd.

#6 • Uppdaterat: 2015-08-08 21:45
Raywave

Det är större chans att någon som köper en Tesla, med relativt lång räckvidd, ersätter sin tidigare fossilbil med den, än om man köper en elbil för halva priset, men med bara en tredjedel av räckvidden, då man sannolikt också behåller en fossilbil för längre körningar. Har man två bilar, använder man också två bilar (egen erfarenhet). Så att få folk att välja bort fossilbilen måste ju vara målet, och då räcker inte räckvidden i de billigare elbilarna. Subventionerna bör snarare höjas för dyrare elbilar, eller som i Norge utgöras av skattebefrielse, för att få folk att välja bort fossilbilarna, och stimulera utveckling av "riktiga" elbilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.