För första gången så säljs det mer diesel än bensin i Sverige. Det är en viktig orsak till att dieseln också är dyrare än bensinen. Och det finns inga tecken på att dieselpriset ska sjunka igen. Tvärtom, du kommer att få vänja dig vid nya skattehöjningar och allt högre priser.
Det
finns flera samverkande skäl till att priset på diesel har rusat iväg. Och det kommer
det att fortsätta att göra.
-
Priset ökar eftersom efterfrågan har stigit kraftigt, medan den däremot inte
har stigit på samma sätt för bensin. Just bensinpriset ligger idag ganska nära
råoljepriset, vilket betyder att oljebolagen inte får betalt för bensinen,
förklarar Ulf Svahn, som är VD för oljebolagens organisation, Svenska
Petroleuminstitutet.
- Trenden
är att oljepriset är högt och att det kommer att stanna på en hög nivå. Det är
också tydligt att diesel fortsätter att öka i förhållande till bensin. Diesel
fortsätter att bli relativt dyrare, medan bensin blir relativt billigare, säger
Ulf Svahn.
"Inte
konkurrensneutralt"
En
bristfällig raffinaderikapacitet för diesel i Europa är ett tungt skäl till att
det råder brist på diesel.
- Och
det är väldigt långa ledtider för att bygga ett raffinaderi för diesel. Bara
tillståndsprocessen tar tre år och sedan dröjer det ett par år innan
anläggningen är igång, förklarar Ulf Svahn.
Göran
Lindblå, arbetande styrelseordförande i OKQ8, pekar på ett annat problem:
-
Det är bara i Sverige som vi raffinerar diesel av miljöklass 1, förutom i ett
raffinaderi i Finland och i ett med begränsad kapacitet i Danmark, berättar
han.
- I
Sverige har vi gjort det besvärligt för oss själva. Om det är brist på diesel
så kan man normalt köpa mer utomlands. Men Sverige straffbeskattar all diesel
som inte är av miljöklass 1, fortsätter han.
Göran
Lindblå anser att Sverige borde kunna använda samma svavelfria Europadiesel som
bland andra Danmark och Tyskland har.
- Det
känns inte konkurrensneutralt när vi i Sverige straffskattar det som finns i
våra grannländer, menar Lindblå som även han tror på fortsatt höga
dieselpriser.
- Om
inte konjunkturen börjar vika så tror jag att dieselpriset kommer att stiga
ytterligare, medan efterfrågan på bensin minskar. Blir det en trend med minskad
bensinförsäljning så kan det leda till sänkta priser på just bensin. Men det
beror på vad som händer i USA. Vi i Europa är en liten spelare jämfört med USA,
säger han.
Göran
Lindblå blir inte heller förvånad om skatterna på diesel fortsätter att stiga.
- Det
verkar det finnas en politisk samstämmighet om. Och det är klart att om de i
Danmark, Finland och Norge orkar lägga på ytterligare några tioöringar på
priset, ja kanske till och med 50 öre eller en krona, då lär väl även vår
finansminister börja undra över om inte svenskarna borde orka med det också.
- Men
tänkte politikerna på klimatet så skulle de istället sänka skatten på diesel,
anser Göran Lindblå.
Kristdemokraterna
gick till val på att sänka skatterna på drivmedel. Istället höjde
alliansregeringen skatten på diesel med 55 öre och på bensin med 29 öre vid
årsskiftet.
- Det
är ju naturligtvis ett lurendrejeri när man lovar en sak och sedan gör tvärtom,
säger Bertil Moldén, VD för Bil Sweden som är en branschorganisation för
företag som tillverkar och importerar personbilar, lastbilar och bussar.
Ella
Bohlin, ordförande i kristdemokraternas ungdomsförbund, säger sig förstå att
bilägarna känner sig svikna när kristdemokraterna först lovar sänkta bränsleskatter
och sedan medverkar till att skatterna höjs.
- Men
regeringen består av fyra partier och man tvingas till kompromisser, säger Ella
Bohlin.
Däremot
tycker Ella Bohlin att det är helt fel att dieseln i dag är dyrare än bensinen.
- Man
bör uppmuntra mer hållbara energikällor. Och diesel är mer miljövänlig än
bensin. Då är det märkligt att diesel kan vara dyrare än bensin. Jag skulle
vilja se förslag som förändrar den saken, säger hon.
"Ständiga
priskrig"
I
februari såldes mer diesel än bensin i Sverige,
diesel mot 366 000 kubikmeter bensin. Och oljebolagen har i dag högre
marginaler på diesel än på bensin, eftersom skatten är 1,13 kr lägre på diesel.
I fjol såldes det 4,7 miljarder liter diesel i Sverige. På det tog oljebolagen
in 5,3 miljarder kronor mer i intäkter, än om det hade handlat om motsvarande
kvantitet bensin.
Men
Göran Lindblå anser att man inte kan räkna så:
- Det
pågår ständiga priskrig och marginalerna är pressade. Ibland är det så att vi
knappt vet vad en marginal är. De senaste åren har vi subventionerat mycket av
drivmedelsförsäljningen.
Hela artikeln finns i Vi Bilägare nr 6/2007
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror det blir så, att när dieselpriset och etanolpriset höjs (för det är väl ingen som tror att etanolpriset kommer att ligga kvar på nuvarande nivå när etanolbilarna ökar i försäljning) i förhållande till bensinen så kommer folk inte att bry sig i att skaffa någon bränslesnålare eller miljöanpassad bil. Då blir det som det blir med regeringens förhoppningar om sänkt koldioxid i trafiken.
Det dröjer inte länge förren folk inte kommer ha råd att ta sig till jobbet. Särskilt i Norrland och på landsbygden. När arbetssökande tvingas ta timanställningar och deltidstjänster. Kommer de gå med vinst då eller går hela lönen åt till att flytta arslet från A till B? Vi behöver kostnadseffektiva alternativ NU.
Att ingen reagerar på att vi dieslbilsägare dessutom betalar svindyr vägskatt fattar jag inte. Tror inte jag läst någonstans det horribla i denna bestraffningsskatt!!!! för att jag valde att köpa ren dieselbil. Detta måste väl vara prioritet nummer ett att förändra i detta läget för bilorganistationerna i lnadet eller???????
Nu är det dax att sälja min nya miljödieselbil och skaffa mej en gammal bensinare ( för det kör ju alla politiker å miljösnobbar med) för det verka att man kör billigast med dessa bilar.
Nej fy f-a med detta kyckleri i regeringen och deras prat om miljön,
men med deras löner så vad gör detta med 5-10kr mer per liter för dom.
Här pratas det miljö i regeringen, folk har väl aldrig blivit så lurade som till detta val. Kan man inte begära "misstroende votum" mot den sittande regeringen?? Mindre pengar till järnvägsbygget
"Bothniabanan", mer skatt på diesel, tilläggsisolera huset så det drar mindre energi ger mer poäng i fastighetsdeklarationen= större kostnad. I och för sig så fanns det redan tidigare, så det visar på att våra politiker ger fullständigt f-n i miljön. Och vem kan ställa sig upp i dag och säga att han eller hon har gjort allt för att rädda vår miljö, ingen påstår jag. Den politiker som vågar gå emot sin partipiska och ställa sig framför media och säga jag är beredd att hjälpa till att rädda vår miljö i form av subventioner till ex. dieselbilar, rabatterade tågresor, sänkt villaskatt på tilläggsisolerade hus är jag beredd att välja som min representant i riksdagen oavsett parti.
I större delen av Europa är diesel billigare än i bensin,utom i Sverige
?????
I och för sig så fanns det redan tidigare, så det visar på att våra politiker ger fullständigt f-n i miljön. Och vem kan ställa sig upp i dag och säga att han eller hon har gjort allt för att rädda vår miljö, ingen påstår jag. Den politiker som vågar gå emot sin partipiska och ställa sig framför media och säga jag är beredd att hjälpa till att rädda vår miljö i form av subventioner till ex. dieselbilar, rabatterade tågresor, sänkt villaskatt på tilläggsisolerade hus är jag beredd att välja som min representant i riksdagen oavsett parti.
Detta är typiskt Sverige. Det liknar mer och mer ett vuxendagis, kanske Sverige skulle börja ta inträde!?
Det skulle generea mer pengar till statskassan......
Jag tankar numera Preems tallolja och har fått ner co halten under 119 Va får man för det? Jo förhoppningsvis lite bättre miljö ,men man får ingen ting för det ,bara mera skatt .Va är det för politiker vi har i detta land Det protesteras för lite Bilorganisationerna gör ingenting helller, verkar bara som dom rycker på axlarna å håller med Nä det skulle va som i Frankrike eller Italien,dår kan dom protestera Om alla vi som har dieselbilar skulle ställa dom en vecka så skulle det nog märkas både i stadskassan och hos bensinbolagen.Tack för mej
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.