Nästa artikel
Försvarar slopad moms på nya bilar: "Hela ekonomin har tvärstannat"
Nyheter

Försvarar slopad moms på nya bilar: "Hela ekonomin har tvärstannat"

Publicerad 18 maj 2020
Enligt ett nytt förslag ska momsen slopas på alla nya bilar – även modeller som inte är laddbara. Men den idén är "slöseri med pengar", enligt Volvochefen.

Den svenska bilförsäljningen rasar i vågorna av coronakrisen. I flera länder höjs nu röster om att införa olika typer av rabatter för att kickstarta bilförsäljningen.

Ofta handlar det om så kallade skrotningspremier där den som köper en ny bil, och samtidigt lämnar in en gammal och smutsig för återvinning, får rabatt. Branschorganisationen Bil Swedens förslag innehåller en rabatt på upp till 25 000 kronor.

Men det räcker inte, enligt arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen som i förra veckan lanserade ett betydligt mer kontroversiellt förslag: att helt enkelt slopa momsen helt på alla nya bilar under en viss period. Målet är att få igång ekonomin, berättar Mats Kinnwall, som är chefsekonom på Teknikföretagen.

– Svensk industri tar väldigt mycket stryk just nu i samband med coronakrisen. Vi ser att efterfrågan på fordon går ned väldigt kraftigt i coronakrisens spår. Hela den svenska ekonomin har ju tvärstannat, säger han i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast som du kan lyssna på här.

Ska momsrabatten gälla alla typer av bilar, inte bara elbilar och laddhybrider?

– Ja, den absoluta majoriteten av bilarna som säljs i Sverige är fortfarande inte eldrivna. Ska det här få någon effekt med verklig betydelse för svensk industri måste det gälla alla bilar. Sedan är förstås elbilar dyrare, så momsnedsättningen i kronor och ören innebär en större rabatt på elbilar jämfört med traditionella bilar. Men det här är ingen åtgärd i klimat- eller hållbarhetssyfte utan det handlar om att få igång den svenska industrin och undvika ett dramatiskt fall.

Mats Kinnwall är chefsekonom på Teknikföretagen.

Sex miljarder mindre i momsintäkter

En snabb uträkning visar att tappet i skatteintäkter blir sex miljarder kronor om 100 000 bilar med ett snittpris på 300 000 kronor säljs. Men det har också höjts röster mot att förslaget blir orättvist eftersom en stor suv i miljonklassen får en kvarts miljon kronor i skatterabatt medan en bil för 300 000 kronor prissänks med 60 000 kronor.

– Det finns alltid många aspekter att lägga in och det finns självklart också hållbarhetsaspekter som alltid med fordon. Där har företagen en agenda som är väldigt tydlig, att gradvis öka omställningen till elektrifierade bilar. Men syftet här är att kickstarta Sveriges ekonomi och det räcker förstås inte bara med detta, men det är en åtgärd av många för det värsta som kan hända är en lång nedgång i ekonomin.

Men tappar inte staten väldigt mycket skatteintäkter med det här förslaget?

– Så är det. Men om det rör sig om 100 000 bilar handlar det om sex miljarder i skatteintäkter. Ställer vi det i proportion till de krispaket som redan annonserats handlar de om hundratals miljoner. Så det här är småpotatis. Det handlar om att få igång ekonomin och inte bara lindra symtomen.

Du kan lyssna på hela interjvun med Mats Kinnwall i Vi Bilägares podcast, och även höra redaktionens analys. Klicka här för att lyssna direkt.

Håkan Samuelsson vill inte ha rabatter på bilar som inte är elektrifierade.

Mothugg av Volvochefen

Att rabattera vanliga bensin- och dieselbilar utan någon laddmöjlighet tror inte Volvochefen Håkan Samuelsson är någon bra idé.

På ett digitalt seminarium anordnat av Financial Times berättade han att en skrotningspremie som premierar alla bilköpare – även den som köper en vanilg förbränningsbil utan hybridteknik – är ”slöseri med pengar”. Han vill fortsätta precis som förut, när elbilar och laddhybrider gynnades med särskilda miljöbilsrabatter och subventioner.

– Det är naivt att tro att bilköparna kommer återvända till återförsäljarna efter coronakrisen och fråga efter bensin- eller dieselbilar. Att ge rabatt för den som vill återgå till den gamla världen är slöseri med pengar. Man borde använda pengarna för att gynna ny teknologi som vi redan planerade att göra innan coronaviruset, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.