Den nuvarande Sorenton börjar komma upp i ålder - och bildläckan visar att den nya modellen har blivit ordentligt uppfräschad.
Enligt Kia-World.net ska den nya Kia Sorento bli större både på bredden och längden i jämförelse med föregångaren. 2010 års Sorento mäter 4.685 millimeter (+ 95 mm) på längden och bredden blir 1.885 millimeter (+35 mm).
Kia Sorento ska även få den nya fyrcylindriga 2,2 liters R-dieseln med 200 hk - som ska uppfylla Euro5-avgaskraven.
Relaterade dokument
1. Det blev Volkswagen som tog hem spelet också denna gång, en tredje titel av tre möjliga i marknadens kanske hårdaste bilklass. Nu var det dock mer på håret än tidigare. Det som är typiskt med Golf är att ingenting sticker ut. Allt fungerar som en samverkande helhet, lägstanivån är mycket hög. Vår kritik gäller denna gång stolarna fram och att någon detalj i ergonomin (som vanligt justeringen av instrumentbelysningen) är krånglig. Inte mycket att dra inför domstol. Den lilla motorn i test-Golfen gör ett förunderligt jobb, köregenskaperna är på samma höga nivå som alltid och enkelheten i hanteringen är föredömlig. Karossformen, i princip en rak, fyrkantig låda, är alltjämt oöverträffad när det gäller kombibilar.
2. För Opel blir det en hedersam andraplats. Astra tvättar bort märkets stämpel som tråkigt, utrymmena är mycket bra och körverktygen är testets (och klassens) klart bästa. Det finns brister i detaljerna, först och främst måste dock ljudnivån sänkas.
3. Med Renault är det ungefär som med VW. Ingenting sticker ut så särskilt, men topparna är heller inte lika höga som i VW och Opel. Åkkomforten är ett starkt kort, liksom priset i förhållande till utrustningen. Kombiutrymmet, det kritiska, är bland klassens minsta.
Kommentar av Johan Ålander, testförare:
Golf är en bra bil som man känner sig hemma i. Allt sitter där det ska och bjuder inte på några överraskningar. Opeln har ett bra och piggt chassi som imponerar i undanmanöverprovet. Om emblemen togs bort skulle det vara svårt att avgöra vilket fabrikat det är fråga om. En okej och ganska körglad bil men lite för ”mainstream” för mig. Jag tar Renault. Den ser kul ut och har finesser som man oftast inte behöver och kanske aldrig förstår sig på.
Kommentar av Calle Carlquist, testledare:
Jag märkte snart att Renault inte var bilen för mig, även om jag prioriterar åkkomfort. Bilen känns ganska trång och förarmiljön gillar jag inte alls. I Golf finns ingenting att hetsa upp sig över och kanske kan det vara ett problem, åtminstone när man just kommit från Astra. Opeln är överraskande pigg och alert att umgås med, har bra finish och stora utrymmen. Jag skulle ta den men önskar att tillverkaren lade ned lite mer omsorg på detaljerna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Liknar mycket en ny SAAB, eller hur ?
Får framgång ? Beror på priset !
Riktigt stilig. Ser fram mot att få läsa testet om denna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.