VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, vill se om koncentrationsförmågan försämras av för mycket koldioxid i bilens kupé.
Förhöjda koldioxidnivåer kan bland annat inträffa i fordon och ge symptom som trötthet och koncentrationssvårigheter. Hur höga halterna är beror bland annat på hur många som åker i bilen, hur länge resan pågår och klimatanläggningens inställningar.
Enligt organisationen SAE, Society of Automotive Engineers, kan en bilkupé snabbt få förhöjda värden av koldioxid, speciellt med funktionen för återcirkulation påslagen.
Flera utländska forskningsresultat pekar på att låga halter koldioxid som inte är hälsofarliga kan försämra prestationen hos föraren, och att koldioxidhalterna kan vara höga i fordon.
Enligt organisationen SAE, Society of Automotive Engineers, kan en bilkupé snabbt få förhöjda värden av koldioxid, speciellt med funktionen för återcirkulation påslagen.
Flera utländska forskningsresultat pekar på att låga halter koldioxid som inte är hälsofarliga kan försämra prestationen hos föraren, och att koldioxidhalterna kan vara höga i fordon.
"Simulatorstudien kommer avgöra vilka koldioxidnivåer som ska undvikas i fordon."
Nu ska svenska VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), testa om förares uppmärksamhet försämras med små ökningar av koldioxid i bilen.
– Koldioxidnivåerna vi mäter är inte farliga i sig, men kan vara avgörande vid bilkörning, säger Ignacio Solís Marcos, forskare på VTI.
Försöket kommer att utföras i simulator där 32 deltagare får utföra en koncentrationskrävande uppgift medan de kör. Före körtestet genomför deltagarna även ett kognitivt test på dator för att utvärdera deras uppmärksamhetsnivå.
– Resultaten av detta projekt kommer att bidra till att förstå koldioxidens roll som en potentiell riskfaktor för förarens prestanda och trafiksäkerheten. Simulatorstudien kommer också att avgöra vilka koldioxidnivåer som ska undvikas i fordon, säger Ignacio Solís Marcos.
Experimentet görs tillsammans med Senseair, ett företag som utvecklar sensorer som ska kunna varna för höga koldioxidhalter vid bilkörning.
– Koldioxidnivåerna vi mäter är inte farliga i sig, men kan vara avgörande vid bilkörning, säger Ignacio Solís Marcos, forskare på VTI.
Försöket kommer att utföras i simulator där 32 deltagare får utföra en koncentrationskrävande uppgift medan de kör. Före körtestet genomför deltagarna även ett kognitivt test på dator för att utvärdera deras uppmärksamhetsnivå.
– Resultaten av detta projekt kommer att bidra till att förstå koldioxidens roll som en potentiell riskfaktor för förarens prestanda och trafiksäkerheten. Simulatorstudien kommer också att avgöra vilka koldioxidnivåer som ska undvikas i fordon, säger Ignacio Solís Marcos.
Experimentet görs tillsammans med Senseair, ett företag som utvecklar sensorer som ska kunna varna för höga koldioxidhalter vid bilkörning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.