Ingen samhällsgrupp fick någon egentlig hjälp när skatten på bensin och diesel sänktes för ett år sedan. Det skriver stiftelsen Stockholm Environment Institute, SEI, i en ny rapport.
– En sådan marginell skattesänkning skapar bara en falsk känsla av att problemet är löst. Det är en annan sak om staten verkligen vill hjälpa de fattigaste hushållen, säger forskaren Maria Xylia till Svenska Dagbladet.
I maj 2022 beslutade riksdagen om en skattesänkning som sänkte priset på bensin och diesel med omkring 1,8 kronor litern. Effekterna av sänkningen blev dock kortvariga, eftersom höga energipriser drev upp bränslekostnaderna till nya rekordnivåer under månaden som följde.
Skattesänkningen innebar fyra miljarder i uteblivna intäkter för staten – pengar som SEI menar hade gjort större nytta på andra sätt.
De skriver bland annat att riktade åtgärder till de tio procent av hushållen med lägst inkomster hade räckt till att väga upp för merparten av det ekonomiska bortfallet som orsakades av de rusande energipriserna.
Enligt SEI hade det till exempel varit bättre att investera de fyra miljarderna i infrastruktur och kollektivtrafik, och på det sättet göra det möjligt för fler att låta bilen stå.
– Om du investerar i kollektivtrafik och infrastruktur för att ladda elbilar gynnar det alla, inte bara hushåll med de lägsta inkomsterna. Så det fanns alternativ för politikerna att överväga, säger Maria Xylia till SvD.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 3 maj 2023 Det är gissningar som helt…
- 3 maj 2023 Vi vet inte hur resultatet…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.