Folksams Tjänstebilsindex visar att inköpta tjänstebilar under 2007 både blivit säkrare och fått en lägre klimatpåverkan jämfört med 2005. Men det är stor skillnad mellan privat och offentlig sektor. Statliga myndigheter köpte såväl de säkraste som minst klimatpåverkande bilarna, tätt följda av landstingen. Företagen är sämst på att beakta både säkerhets- och klimatkrav.
I Folksams Tjänstebilsindex granskas 80 900 tjänstebilsinköp i kommuner, landsting, företag och statliga myndigheter vad gäller säkerhet och klimatpåverkan.
Bara cirka en tredjedel, 36 procent, av de nya tjänstebilarna uppfyller Folksams krav på både säkerhet och klimatpåverkan. 69 procent av bilarna uppfyller säkerhetskraven, medan endast 44 procent uppfyller kraven på låg klimatpåverkan.
- Företagen har gjort väsentligt sämre bilval än hela den offentliga sektorn när det gäller krav på låg klimatpåverkan, men även väsentligt sämre val än landstingen och statliga myndigheter när det gäller säkerhet. Många företag saknar en genomarbetad policy för bilinköp och vi hoppas att vår studie kan vara till hjälp, säger Anders Kullgren, trafiksäkerhetschef på Folksam.
Myndigheterna placerar sig i topp både när det gäller säkerhet och låg klimatpåverkan. Hela 98 procent av Vägverkets nya tjänstebilar klarar båda kraven, vilket kan jämföras med Jordbruksverkets nya bilar där endast en procent klarar kraven.
Landstingen är näst bäst i sina bilköp. I Uppsala läns landsting klarar 95 procent av de nya tjänstebilarna kraven på säkerhet och låg klimatpåverkan, medan endast sex procent av de inköpta bilarna i Jämtland klarar kraven.
Kommunerna är ganska bra när det gäller klimatkrav, men sämre avseende bilars säkerhetskrav. Bland de 143 kommuner som köpte in minst tio tjänstebilar är det bara i Storumans kommun som samtliga nya bilar klarar båda kraven.
Företagens bilköp är sämst i undersökningen. Det finns goda föredömen som Krav, Ingka Holding, Svenska Spel och Norrmejerier. Samtidigt finns det en rad företag där ingen bil klarar kraven, såsom Siljan Buss och Norra Skogsägarna.
23 procent av de tjänstebilar som ingår i granskningen klassificeras som miljöbilar, jämfört med 18 procent av samtliga nya bilar som såldes i Sverige under 2007.
Hela kartläggningen finns tillgänglig på www.folksam.se/tjanstebilsindex
Bara cirka en tredjedel, 36 procent, av de nya tjänstebilarna uppfyller Folksams krav på både säkerhet och klimatpåverkan. 69 procent av bilarna uppfyller säkerhetskraven, medan endast 44 procent uppfyller kraven på låg klimatpåverkan.
- Företagen har gjort väsentligt sämre bilval än hela den offentliga sektorn när det gäller krav på låg klimatpåverkan, men även väsentligt sämre val än landstingen och statliga myndigheter när det gäller säkerhet. Många företag saknar en genomarbetad policy för bilinköp och vi hoppas att vår studie kan vara till hjälp, säger Anders Kullgren, trafiksäkerhetschef på Folksam.
Myndigheterna placerar sig i topp både när det gäller säkerhet och låg klimatpåverkan. Hela 98 procent av Vägverkets nya tjänstebilar klarar båda kraven, vilket kan jämföras med Jordbruksverkets nya bilar där endast en procent klarar kraven.
Landstingen är näst bäst i sina bilköp. I Uppsala läns landsting klarar 95 procent av de nya tjänstebilarna kraven på säkerhet och låg klimatpåverkan, medan endast sex procent av de inköpta bilarna i Jämtland klarar kraven.
Kommunerna är ganska bra när det gäller klimatkrav, men sämre avseende bilars säkerhetskrav. Bland de 143 kommuner som köpte in minst tio tjänstebilar är det bara i Storumans kommun som samtliga nya bilar klarar båda kraven.
Företagens bilköp är sämst i undersökningen. Det finns goda föredömen som Krav, Ingka Holding, Svenska Spel och Norrmejerier. Samtidigt finns det en rad företag där ingen bil klarar kraven, såsom Siljan Buss och Norra Skogsägarna.
23 procent av de tjänstebilar som ingår i granskningen klassificeras som miljöbilar, jämfört med 18 procent av samtliga nya bilar som såldes i Sverige under 2007.
Hela kartläggningen finns tillgänglig på www.folksam.se/tjanstebilsindex
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.