De senaste två veckorna har de båda Geely-företagen Volvo Cars och Polestar meddelat sina planer på att bli börsnoterade. Polestar ska genom en sammanslagning med skalbolaget Gores Guggenheim noteras på Nasdaq i New York, och Volvo Cars ska till Stockholmsbörsen via en traditionell börsnotering.
Den preliminära värderingen av de båda företagen är intressant i sammanhanget. Polestar siktar mot en börsvärdering på 20 miljarder dollar, motsvarande 175 miljarder svenska kronor. Volvo har inte själva nämnt något om aktiepriser eller värdering, men enligt källor till tidningen Wall Street Journal är målet 25 miljarder dollar, motsvarande 220 miljarder kronor, för bilmärket.
Om dessa siffror stämmer skulle det innebära att det i investerarnas ögon bara skiljer fem miljarder dollar mellan de båda bolagen. Detta trots att Volvo Cars under förra året sålde 660 000 bilar och gjorde en vinst på 8,5 miljarder kronor, medan Polestar under samma år sålde knappt 9 000 bilar och fortfarande går med förlust.
Sett till hur det går för företagen i dag borde skillnaden vara mycket större – men det är inte så värdering av aktier fungerar. Det menar Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid högskolan i Skövde.
– Det går inte att komma ifrån att aktier till stor del värderas baserat på förhoppningar om hur det kommer att gå för företaget i framtiden. Just ”förhoppningar” är ett nyckelord i sammanhanget, säger han.
Han drar parallellen till Teslas börsvärde i förhållande till andra stora biltillverkare. Tesla är i dag värt mer än Toyota, Volkswagen, Daimler, GM, Ford och BMW – tillsammans. Den värderingen har inte stöd i vare sig säljvolymer eller vinster, utan bygger helt på vad marknaden tror att företaget är kapabelt till.
– Det är en motsvarande assymmetri, säger Wickelgren.
Han tror att den viktigaste förklaringen till detta ligger i företagens kärnverksamhet. Trots sina ambitioner om att bli ett helt elektriskt bilmärke år 2030 lever Volvo Cars fortfarande i huvudsak på att sälja förbränningsmotorer medan Polestar, trots att deras första bil hade en bensinmotor, marknadsförs som ett renodlat elbilsmärke. Det tilltalar investerare.
– Förbränningsmotorteknik är en ryggsäck, och en tung sådan. Volvo är i dag ett företag som baserar största delen av kassaflödet på förbränningsteknik. Då kan man fråga sig vad den omställningen kommer att kosta, och vad det kommer krävas för resurser att åstadkomma något annat. Motor och drivlina är hjärtat och nervsystemet i en bil och det kommer vara dyrt att göra sig av med, säger Wickelgren.
Hur det faktiskt kommer gå för de båda företagens aktiekurser återstår att se när de väl börjar handlas senare i år. De kommer också att påverka varandra – Volvo Cars äger hälften av aktierna i Polestar. Den andra hälften ägs av kinesiska Geely Holding, som i sin tur också äger Volvo Cars.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 2024-02-01 22:37 Hur ska VolvoCars "pysa" ut…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.