Nästa artikel
Ford stänger belgisk fabrik 2014
Nyheter

Ford stänger belgisk fabrik 2014

Publicerad 24 oktober 2012 (uppdaterad 19 november 2012)
Fords fabrik i belgiska Genk bommas igen under 2014, meddelade biltillverkaren på onsdagen. 4 300 jobb försvinner.

Bilförsäljningen i Västeuropa har rasat med mer än 20 procent sedan 2007 och i dagsläget tyder ingenting på en snabb vändning. Den dalande efterfrågan har inneburit att flera tillverkare har stor överkapacitet i sina produktionsanläggningar.

Mot den bakgrunden meddelade Ford att fabriken i Genk läggs ned om två år. Fabriken, som öppnade redan 1964, har länge gått på lågvarv. Under större delen av 2012 har de 4 300 anställda arbetat fyra dagar per vecka och i år återstår endast 15 produktionsdagar.
 
– Omstruktureringen är en grundläggande del av vår plan för att stärka Ford i Europa och återvända till lönsamhet, kommenterade Stephen Odell, chef Ford of Europe.

Fabriken är belägen i östra Belgien och där tillverkas i dag modellerna Mondeo, Galaxy och S-Max. Alla tre befinner sig i slutet av sina respektive livscykler och kommer att ersättas inom de närmaste åren. När så sker flyttas tillverkningen till Fords fabrik i spanska Valencia.

Anläggningen i Genk blir den andra belgiska fabriken att stängas på två år. 2010 beslutade General Motors att lägga ned sin Opelfabrik i Antwerpen. Utöver Ford är Volvo och Volkswagen de enda personbilstillverkarna som bygger bilar i landet.

Diskutera: Är fler fabriksnedläggningar att vänta?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-24 13:42
Tjalle

Sannolikt kommer ytterliggare, minst, en fabrik i respektive GB, Tyskland och Frankrike att läggas ned.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-24 13:43
Raphael

Detta var väntat och det blir fler bilfabriker som läggs ner i Europa. Europa går in i en recession och arbetslösheten kommer att öka framöver. Det behövs en omställning till återvinning och ekologiskt inriktad industri, som kan suga upp de friställda arbetarna. Jag tror Europa som industri-världsdel går mot sitt slut. Industrijobben är flyttade till Kina och andra lågpris-länder. Europa blir ett område för tjänsteföretag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.