Bilförsäljningen i Västeuropa har rasat med mer än 20 procent sedan 2007 och i dagsläget tyder ingenting på en snabb vändning. Den dalande efterfrågan har inneburit att flera tillverkare har stor överkapacitet i sina produktionsanläggningar.
Mot den bakgrunden meddelade Ford att fabriken i Genk läggs ned om två år. Fabriken, som öppnade redan 1964, har länge gått på lågvarv. Under större delen av 2012 har de 4 300 anställda arbetat fyra dagar per vecka och i år återstår endast 15 produktionsdagar.
– Omstruktureringen är en grundläggande del av vår plan för att stärka Ford i Europa och återvända till lönsamhet, kommenterade Stephen Odell, chef Ford of Europe.
Fabriken är belägen i östra Belgien och där tillverkas i dag modellerna Mondeo, Galaxy och S-Max. Alla tre befinner sig i slutet av sina respektive livscykler och kommer att ersättas inom de närmaste åren. När så sker flyttas tillverkningen till Fords fabrik i spanska Valencia.
Anläggningen i Genk blir den andra belgiska fabriken att stängas på två år. 2010 beslutade General Motors att lägga ned sin Opelfabrik i Antwerpen. Utöver Ford är Volvo och Volkswagen de enda personbilstillverkarna som bygger bilar i landet.
Diskutera: Är fler fabriksnedläggningar att vänta?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sannolikt kommer ytterliggare, minst, en fabrik i respektive GB, Tyskland och Frankrike att läggas ned.
Detta var väntat och det blir fler bilfabriker som läggs ner i Europa. Europa går in i en recession och arbetslösheten kommer att öka framöver. Det behövs en omställning till återvinning och ekologiskt inriktad industri, som kan suga upp de friställda arbetarna. Jag tror Europa som industri-världsdel går mot sitt slut. Industrijobben är flyttade till Kina och andra lågpris-länder. Europa blir ett område för tjänsteföretag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.