Nästa artikel
Ford skrotar Mercury
Nyheter

Ford skrotar Mercury

Publicerad 3 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Ford lägger ner Mercury för att istället satsa på Lincoln. Beskedet markerar slutet för Mercury efter 71 år som biltillverkare.

På onsdagskvällen meddelade Ford att dotterbolaget Mercury ska avvecklas.

Produktionen stoppas under fjärde kvartalet i år.

Anor tillbaka till 1930-talet
Mercury introducerades redan 1939 för att fylla utrymmet mellan Ford och det mer lyxiga märket Lincoln.

Men varumärket Mercury har under de senaste åren närmat sig Ford.

Dessutom har försäljningen dalat till en marknadsandel på endast 0,8 procent, en liten del av Fords totala 16 procent.

Därför väljer Ford nu att avveckla Mercury efter 71 år inom koncernen.

Satsar på Lincoln
Istället ska Ford förflytta resurser från Mercury till Lincoln.

Målet är att på allvar utmana Cadillac och Lexus i Nordamerika.

- Det här gör att vi kan satsa 100 procent av våra resurser på Ford och Lincoln, säger Mark Fields, chef för Ford i Nordamerika.

- Vi har gjort enorma framsteg med att göra Ford lönsamt under de senaste åren. Nu är det dags att göra samma sak med Lincoln.

Lincoln ska bli lyxigare
Ford meddelar att Lincoln nu ska få en lyxigare profil och att sju nya modeller ska lanseras inom de närmaste fyra åren.

Däribland en ny småbil som ska byggas utifrån samma plattform som används till Ford Focus.

Lincoln ska också få en tydligare miljöprofil med lyxklassens mest bränslesnåla motorer.

Ford uppger att avvecklingen kommer att underlättas eftersom ingen av dagens 1 712 återförsäljare endast säljer Mercury.

Enligt Ford ska ingen personal sägas upp i samband med avvecklingen.

Diskutera: Vad tycker du om att Ford avvecklar Mercury?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-03 14:47
Sebastian (ej verifierad)

jaha, där försvann en av de få riktiga amerikanska märkerna.
Grand Marquis = världens bästa bil!

#2 • Uppdaterat: 2010-06-03 14:54
PER (ej verifierad)

Tidigare försvann Pontiac, Hummer försvann också och nu Mercury. Krisen har gått hårt åt dem själva.

#3 • Uppdaterat: 2010-06-03 15:22
jossi (ej verifierad)

"Well if i had the money
Tell you what I'd do
I'd go downtown and buy a Mercury or two
Crazy 'bout a Mercury
Lord I'm crazy 'bout a Mercury
I'm gonna buy me a Mercury
And cruise it up and down the road..."
---
Nåja, man har ju alltid mors gamla Mercury Kiekhaefer 9.8 hp från -65 att trösta sej med...

#4 • Uppdaterat: 2010-06-03 15:27
gmo (ej verifierad)

Alla dessa märkesnedläggningar är en logisk, om än väldigt sen reaktion på avaskaffandet av att en återförsäljare tidigare fick monopol på ett märke i en viss stad i USA.
Flera olika märken (på samma bilar) medförde då att man kunde ha flera återförsäljare på samma plats.....

#5 • Uppdaterat: 2010-06-03 17:38
jossi (ej verifierad)

... fast i ärlighetens namn kan man inte säga att Mercury varit något att vara crazy 'bout de senaste 30 åren. Det har knappt hörts något på den här sidan pölen och av det lilla jag hört har jag mest fått bilden av en Ford med annan grill, ungefär som förhållandet mellan Opel och Vauxhall, eller för den delen Volvo och Geijer om nu någon kommer ihåg det bilmärket.
Annat var det förr i tiden, när det var så stort statusspann mellan enkla bruksmärket Ford och superlyxmärket Lincoln att det inte bara fanns plats för prestigemärket Mercury utan det även ansågs behövas ett till märke mellan Mercury och Ford, dvs Edsel.
Kanske hade Mercury i Europa kunnat vara en lyxigare variant av Fords modeller, precis som Vauxhall skulle kunna vara en lyxversion av, i stället för bara en högerstyrd engelsksåld, Opel.

#6 • Uppdaterat: 2010-06-04 00:24
Kapten Stofil (ej verifierad)

Mercury Cyclone Spoiler II Dan Gurney Special -var inte den snabbaste bilen på NASCAR-banorna -det var Dodge Charger Daytona, men Mercuryn hade det ballaste namnet!
C Y C L O N E S P O I L E R!

#7 • Uppdaterat: 2010-06-06 01:29
Saabnisse (ej verifierad)

Eftersom Mercury med några få undantag enbart varit Fordar i frack förstår jag inte alls varför man lägger ner märket.
Kostnaderna för fracken måste vara försumbara i jämförelse med att få en status på märket Ford.
"Aldrig en Ford på våran gård" var en känt uttryck på 1930-talet, inte enbart i Sverige!
Hur sjutton ska man nu bära sig åt för att kunna få status på en Ford för dem som inte vill pynta för en Lincoln?

#8 • Uppdaterat: 2010-06-07 12:51
Pelle (ej verifierad)

Har ni 'messersmittar' kört en modern europeisk FORD - typ nya Mondeo / Focus. Kanonbilar helt enkelt och prisvärda faktiskt! Verkar hålla bra, är miljövänliga (FFV-föregångare),ser trevliga ut, är praktiska och har en fantastisk väghållning (rally-arvet)!

#9 • Uppdaterat: 2010-06-07 17:24
jossi (ej verifierad)

"Messerschmidtar" heter det väl? :-)

#a • Uppdaterat: 2010-06-08 15:46
jossi (ej verifierad)

Har provat en ganska ny euro-Ford och den var helt ok, rätt långt ifrån den känsla av billigt rackel som följde 80- och 90-tals-Fordarna. Dock ingen nämnvärd premium-känsla, och det där svårgripbara begreppet status - det finns bara inte där. Ford uppfattas som bruksbilar utan nämnvärd status, redan gamle Henry himself sa ju att "a Ford will get you anywhere - except into society". Att ändra på det kommer som SAABNISSE skriver att kräva oerhörda mängder pengar, tid och ansträngning. Man tycker ju att det vore enklare och effektivare då att ta fram en Mercury-version, men tydligen inte.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.