I samband med att Ford förbereder introduktionen av sitt nya infotainmentsystem för sms kallat Sync har en undersökning gjorts som omfattar bilister i Tyskland, Spanien, Frankrike, Storbritannien, Italien och Ryssland.
48 procent av bilförarna uppger att de har läst sms bakom ratten.
I Italien rör det sig om hela 61 procent medan brittiska bilförare är mest försiktiga enligt undersökningen med 33 procent som läser sms under körning. 95 procent av de tillfrågade bilförarna håller med om att sms-läsningen påverkar körförmåga och säkerhet och ungefär hälften tror att de reagerar 50 procent långsammare på situationer i trafiken.
Ford satsar alltså på ett kommunikationssystem för att lösa problemet. De ska introducera Sync i den nya modellen B-Max nu i sommar och 2015 räknar Ford med att 3,5 miljoner nya bilar i Europa ska vara utrustade med systemet.
Den Microsoft-utvecklade tekniken finns redan i fyra miljoner Fordar i USA och förutom att omvandla text till tal innehåller systemet ett antal förprogrammerade svar så som ”Jag älskar dig” eller ”Vi ses om tio minuter”.
Diskutera: Läser du sms bakom ratten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilken innovation!
Det finns ju redan appar som klarar detta. Dock bara engelska...
Varför denna hysteri att man skall vara kontaktbar dygnet runt? Är alla så viktiga idag? Jag kollar aldrig min telefon när jag kör bil och det är ganska skönt att njuta av resan till god musik istället. Ingenting är så viktigt att man måste kolla telefonen medan man kör.
För ett bra antal år sedan innan mobilerna hade kommit på allvar firade jag ofta midsommar och semester i en stuga på landet som inte hade någon telefonförbindelse och det var befriande skönt och avkopplande att inte passa någon telefon. De enda som möjligtvis skulle behöva ha telefonen på och kolla den i bilen är de som har någon jour typ läkare, polis, o.s.v.
Håller verkligen med dig, Hackenbush!
Även i dina erfarenheter från lantstället.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.