
Geckoödlans trampdynor är en snillrik uppfinning av naturen.
För att göra bilar mer återvinningsbara sneglar Ford på djurvärldens klisterteknik.
En stor utmaning när det gäller att återvinna bilar är limmet som fogat samman vissa bildelar. Det är nästa omöjligt att få bort och gör att många komponenter inte kan återvinnas.
För att finna en lösning på problemet går biltillverkaren Ford samman med Proctor & Gamble för att undersöka geckoödlornas unika trampdynor.
Reptilens fötter kan få fäste på i stort sett vilken yta som helst och kan stå pall för över 130 kilo.
– Att lösa detta problem skulle kunna ge såväl kostnadsbesparingar som miljöbesparingar. Det skulle innebära att vi kan öka återvinningen av plast och ytterligare minska vår miljöpåverkan, säger Debbie Mielewski på Fords forskningsavdelning för hållbarhet.
Ford ser ytterligare en möjlighet i Geckoödlan. Den kan också komma att inspirera en ny textilteknik som kan "transformera kupén" som det står i pressmeddelandet.
Diskutera: Vad mer kan biltillverkare lära sig av djurvärlden?
För att finna en lösning på problemet går biltillverkaren Ford samman med Proctor & Gamble för att undersöka geckoödlornas unika trampdynor.
Reptilens fötter kan få fäste på i stort sett vilken yta som helst och kan stå pall för över 130 kilo.
– Att lösa detta problem skulle kunna ge såväl kostnadsbesparingar som miljöbesparingar. Det skulle innebära att vi kan öka återvinningen av plast och ytterligare minska vår miljöpåverkan, säger Debbie Mielewski på Fords forskningsavdelning för hållbarhet.
Ford ser ytterligare en möjlighet i Geckoödlan. Den kan också komma att inspirera en ny textilteknik som kan "transformera kupén" som det står i pressmeddelandet.
Diskutera: Vad mer kan biltillverkare lära sig av djurvärlden?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och sen kommer bilen att börja klättra på väggen :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.