Ford har visat upp en sportigare prestandaversion av kompaktsuven Puma.
Den nya modellen heter Ford Puma ST och har samma drivlina som Fiesta ST, nämligen en trecylindrig 1,5-litersmotor med turbo på 200 hästkrafter vid 6 000 r/min. Vridmomentet är på 320 Nm mellan 2 500 och 3 500 r/min.
Det innebär att 0–100 km/tim klaras av på 6,7 sekunder. Bilen är framhjulsdriven och har manuell låda – det sistnämnda blir allt mer ovanligt även bland prestandabilar.
Ford Puma ST har Recarostolar, sportavgassystem samt flera designdetaljer som ska ge ett tuffare utseende, bland annat annorlunda fälgar och front. Chassit har uppgraderats och som tillval finns en diffbroms som hjälper till att portionera ut kraften till rätt hjul. Bromsarna är 17 procent större och styrresponsen 25 procent kvickare än i vanliga Puma.
Föraren kan välja mellan olika körlägen för att anpassa bilens finesser, och det finns ett launch control-system för kvickare starter.
Detaljerna om den svenska lanseringen för Puma ST och priserna är ännu inte officiella.
Läs också: Fords elbil får fejkat motorljud – för rätta ”Mustangkänslan”
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Uttrycket SUV har verkligen blivit urvattnat. Verkar som det går att komma undan med att kalla vilken bil som helst för SUV
Är den inte låg för att vara en SUV?
Jag har en Octavia SUV, den är 1,5 hög... mycket högre än en "V90 macka"
Ful Ford.
Bara att vänta på focus hybrid.
Najs!!!
Ford Puma som suv?! Roligaste jag läst idag!
Är Ford rostskyddad? Det har varit väldigt dåligt rostskydd på Ford sedan en del år tillbaka.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.