Nästa artikel
Ford presenterar motoralternativ för nya Mustang
Nyheter

Ford presenterar motoralternativ för nya Mustang

Publicerad 24 juli 2014
Ford har nu släppt specifikationerna på motoralternativen till 2015 års Mustang.

 Mustang årsmodell 2015 kommer att ha två motoralternativ: 2,3 liters EcoBoost och 5,0 liters V8. EcoBoost-motorn är fyrcylindrig och har en effekt på 310 hästkrafter och cirka 430 Newtonmeter vridmoment. V8-varianten ger 435 hästkrafter och 540 Newtonmeter.

Ford meddelar också att prestandapaket för bromsar och chassi kommer att vara standard på de europeiska modellerna. En ny lättviktskaross som till stor del är byggd av aluminium ska i kombination med flera andra lättviktsdetaljer vässa vägegenskaperna ytterligare.

Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Mustang?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-24 11:05
Hackenbush

Bra att de har olika motorer att välja på men för mig är det bara V8 som gäller på Ford Mustang. Jag älskar V8-ljudet.
När det gäller den nya Mustangen så tycker jag att den är en fullträff designmässigt. Chassiet är inte det senaste i konstruktionsväg men det får man ha överseende med.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-24 11:39
Havsfidran

Vem vill ha en 2.3 liters (troligen fyra) i en Mustang? Även om siffrorna talar för att den troligen blir rätt pigg så känns en fyrcylindrig motor som lite töntigt.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-24 11:45
Havsfidran

Angående designen på den nya Mustangen framifrån tycker jag inte alls om den. Det ska vara det runda retro stuket på lamporna. Så den går bort.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-24 20:51
Roger Skagerström

Utgående generation ser rätt biffig ut i jämförelse med den nya. Den som såg så plastig ut när den kom :P

Ska de bygga en "muskelbil" så krävs det en åtta. Det är liksom det enda som är bra med dom. Och designen då. Är bilen däremot kompetent till den grad att den kan konkurrera med "riktiga" sportiga bilar, som 4-serien, enklare varianter av 911, F-type etc, så kan det kanske funka. Imagen som just muskelbil ligger den i fatet rejält dock.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-25 13:09
Kalle2

Det mindre motoralternativet borde varit en 3,5 liters V-sexa som Ford redan har i Taurus, den motorn har lika härligt ljud som en V-8, och ger 288 resp. 365 hk med turbo. En rak fyra kan aldrig ge den rätta känslan i denna bil, som dessutom väger hela 1,7 ton, vilket är tungt med tanke på att den ser slankare och mindre ut än föregående modell. Förmodligen tror man hos Ford att det är i huvudsak fyran som gäller i Europa för denna modell, men där tror de fel

#6 • Uppdaterat: 2014-07-25 22:21
Roger Skagerström

Även europeer delar amerikanernas uppfattning om vad en Mustang "ska" vara. Amerikanska bilföretag har väl inte sällan haft lite dålig känsla för sånt där dock. Milt sagt.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-26 15:08
Havsfidran

Undrar när den kommer med dieselmotor?

#8 • Uppdaterat: 2014-07-26 15:18
Havsfidran

Jag kom just på att Ferrari hade världens minsta v8 vid något tillfälle. Det kan man söka på. Ferrari 208 GT4 under några år hade en 2 liters v8 på 170hp. Varför inte göra nåt liknande med 2.3 liters volym och turbo idag? Man får sin Mustang med v8 men med lägre miljöpåverkan än en större v8.

#9 • Uppdaterat: 2014-07-27 17:30
Roger Skagerström

Skulle nog kosta apan att ta fram en sån motor. Skulle nog vara bättre att isåfall ta en befintlig lite mindre åtta och snåltrimma den. Skulle bli sanslöst poppis bland tuningfolket då med ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.