Nästa artikel
Ford och Samsung presenterar ny batteriteknik
Nyheter

Ford och Samsung presenterar ny batteriteknik

Publicerad 10 juni 2014 (uppdaterad 15 september 2022)
Ford bantar batterierna i jakten på kilon. Ett samarbete med elektronikjätten Samsung har lett till ett nytt litiumjonsystem.

Ford Motor Company och Samsung SDI samarbetar för att ta fram en ny typ av elsystem till personbilar som sparar både vikt och energi. Resultatet presenteras nu och består bland annat av ett system med bromsenergiåtervinning tillsamans med start- och stoppfunktion för  bilar utanför hybridsegmentet.
 
För att kunna länka samman systemen har bilarna fått ett vanligt blybatteri av mindre storlek samt ett litiumjonbatteri. Det senare har tagits fram med hjälp av Samsungs erfarenheter av batteritypen i bland annat mobiltelefoner. Litiumjonbatteriet har till uppgift att ta upp energin som alstras vid inbromsningar och det driver även bilens elsystem när start- och stopfunktionen slagit av tändningen. Hittills är resultatet en kompromiss med både ett vanligt blybatteri och ett litiumjonbatteri då det senare passar bättre för snabba uppladdningar. Tanken är dock att de tunga blybatterierna helt ska kunna bytas ut mot smidigare litiumjonvarianter i framtiden.
 
Ford säger sig ha ambitionen att 70 procent av bilarna i deras modellprogram ska vara utrustade med start- och stopfunktion. Den dubbla batterilösningen kan möjliggöra att även bromsenergiåtervinning hittar ut i Fords produktionsbilar utanför hybridsegmentet. Samtidigt har Mazdas bromsenergiåtervinning i-ELOOP för ickehybrider funnits på marknaden sedan 2012.
 
Diskutera: Vad tycker du om Fords batterisatsning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-11 12:40
Roy J

Av vilket skäl har man kvar även blybatteriet? Kostnaden?

#2 • Uppdaterat: 2014-06-20 08:01
Lason1

Litiunjon är lite känsliga för att leverera stora strömmar, och har en battericontroller som förhindrar att de blir helt urladdade, då dom inte tål det. SÅ de blir som en skruvdragare, full effekt som tvärt försvinner, vore ju besvärligt i stan om battericontrollern slår ifrån när du ska iväg från ett rödljus...

Blyackar är mer tåliga mot höga strömuttag och har ett större spann i spänning mellan full och urladdad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.