Ford Motor Company och Daimler AG väljer att lägga ned sitt kanadensiska samriskföretag för utveckling av bränslecellsteknik.
Företaget ”The Automotive Fuel Cell Cooperation” grundades 2008 av Ford och Daimler. Syftet med det gemensamma projektet var att utveckla en kostnadseffektiv bränslecell för användning i personbilar. Under de tio år företaget har varit verksamt har man utvecklat fyra generationer bränsleceller. Den fjärde generationens bränslecellsstack presenterades 2017 och kommer att användas i bränslecellsladdhybriden Mercedes GLC F-Cell vilken går i serieproduktion senare i år.
Bakgrunden till att företagen nu överger samarbetet är att man vill utveckla bränslecellstekniken inom respektive företag. Ford har i ett pressmeddelande sagt att man även i fortsättningen kommer att söka samarbete för att utveckla tekniken. Daimlers AG:s styrelseordförande, Dieter Zetsche har tidigare under året antytt att man håller på att flytta fokus från bränsleceller till förmån för batteridrivna fordon.
Det kanadensiska samriskföretaget kommer att avvecklas under sommaren. Nedläggningen påverkar 200 anställda.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fool cells är inte framtiden.
Nej bara för att det nu säljs massor av bussar, tåg, truckar, förarlösa flygplan, bilar ,lastbilar, färjor, som har vätgas som energibärare betyder inte att det är säker att vätgas som kan lagras blir det som alla tillverkare sattsar alla pengar på. Googla på ” hydrogen transport ” så ser man hur långt tillverkarna kommit med vätgasfordon.
Kommande generationers batterier för elbilar dvs lättare, billigare, snabbare att ladda och med större energiinnehåll torde slutgiltigt döda mellanledet vätgas som energibärare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.