Ford ska uppdatera antisladdsystemet på elbilen Mustang Mach-E efter att tyska ADAC fått bredsladd i ett undermanövertest. De bilar som redan rullar på vägarna ska få systemet uppdaterat över nätet.
Köregenskaperna på greppgränsen beskrivs av ADAC:s testförare som tveksamt. Bilen har en tendens att överstyra och skickar ut bakvagnen onödigt brett, något som kan överraska föraren.
”Bilen kan avvika från körriktningen eller sladda in i mötande trafik om en kurva tas för snabbt eller om föraren plötsligt måste väja”, skriver ADAC.
– Den snabba reaktionen från Ford är en viktig signal. Det visar hur seriöst våra tester tas och hur viktiga de är för kunderna, säger Reinhard Kolke på ADAC:s tekniska center.
Även Teknikens Värld har anmärkt på beteendet i älgtestet och bilen har fått kritik i Vi Bilägares undanmanövertest för att den inte lyckas utnyttja däckens grepp utan istället glider ut med bakvagnen. Bilen går på sladd tidigt redan i låga hastigheter.
”Gränsen går vid 72 km/tim, där även framdäcken förlorar greppet. Som en klassisk Mustang har Mach-E klent bakvagnsgrepp och viftar tidigt på svansen under press”, blev domen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 17 november 2021 Det är bra att Ford lyssnar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.